Mesh i fickan, uhh!?

Många, ja det flesta känns det som ibland, tunnare plagg, typ byxor, skjortor etc har fickor med "mesh", nät inuti. Jag tycker inte alls om detta, det kan ju gå sönder hur lätt som helst, särskilt om man har något vassare än en näsduk i fickan....

Brukar försöka lägga vassare saker i plast/tygpåse etc, men kan glömmas bort, och känns som ett onödigt moment.

Förstår att tanken är bättre ventilation (väl ?), men den vinsten måste väl vara ytterst försumbar mot risken av en trasig ficka, tappade grejer etc.....

Irriterande när man hittat ett drömplagg och sen känner efter i fickan och den känns som en grovmaskig fiskhåv.

Håller ni med ?

Per D

avslutad210712

Gäst
Nix

Mesh kan vara betydligt stadigare än man tror

Tittar jag på de av mina plagg där det gått hål i fickan så är det faktiskt INTE de plagg med mesh-fickor som gått sönder utan det är de med vanligt tyg.

Däremot är det ibland lite irriterande att kantiga saker fastnat (kompassen är ett typexempel).

nermander; sa:
Däremot är det ibland lite irriterande att kantiga saker fastnat (kompassen är ett typexempel).
Haha, ja den har man fipplat med många gånger...

Friluftsprylarna tycker jag oftast går bra, eftersom de är rätt stora och runda i formen (tändare/tändstickor, dragasken, fällkniv etc etc). Men stoppar man ned en penna så får man skylla sig själv. Ännu värre är en nyckelknippa, särskilt om nättyget sätter sig i nyckelringen. Resultatet blir ungefär detsamma som att stoppa en trekroks-Rapala i fickan.

Så, nog tycker jag också det kan vara irriterande. Dessutom är ventilationen i ett par nätbyxfickor rätt marginell, min upplevelse. Bröstfickorna på en jacka är en annan sak, och där är jag beredd att låta bli att förvara mina pennor etc.

Lösningen

är väl förmodligen att strunta i att använda meshfickorna som fickor. En del byxor har någon benficka också som inte har mesh.

Jag känner mig lite oklädd när byxfickorna är öppna och det går att se in på lurviga lår och nederkanten av kalsongerna vilket stör mig mera än att kantiga saker fastnar.

Överhuduvdtaget så sliter kantiga saker som nycklar och fickknivar på byxfickor speciellt de vanliga sneda framfickorna. Hål i fickan är väldigt irriterande speciellt när man tappar småmynt och annat.

Thure

Jackfickor

med mesh ställer till det mindre beträffande irritation av fickinnehåll än framfickor med mesh på byxor enligt min ringa erfarenhet.

Thure

avslutad210712

Gäst
Personligen använder jag nästan enbart utanpåliggande benfickor när det gäller byxor. Tycker bara at tdet är knöligt med saker i "vanliga" fickor oavsett om de är av mesh eller slätt tyg.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg