Tycker snacket om att vara svettig och hur man hanterar det är fascinerande.
Ha ett bra klädsystem som fungerar utefter dina preferenser gällande värme/kyla/fukttransport, är något man kan komma fram till i högsta grad själv genom praktiska övningar. Bara att röra sig utomhus året runt och gå med eller utan ryggsäck i rask takt. Skulle säga att en ryggsäck på runt 15 kilo motsvarar att gå i ungefär 10 grader högre temperatur (för min egen del i.a.f)
Köpte nytt merino underställ i somras, vart förvånad över hur tjocka 200g varianterna från vissa märken var, läste runt en hel del här och många verkar ha just den tjockleken på fjälltur sommartid, för mig kändes det helt fel, kände direkt att det inte skulle fungera för mig med värmereglering, det hade blivit för varmt att röra sig i och kändes bättre lämpat för vinterturer där man kommer vara en del stationär.
Slutade med ett 140g tjockt, passade mig perfekt, tröjan satt på 6 vandringsdagar och kändes som ett andra skin, blir jag kall om jag står i vinden i 5 minuter efter svettning när det är 7 grader? Japp! Då tar jag på mig en mellanlagers jacka i syntet. Efter någon minut gång har jag fått upp tempen, tröjan torkar upp en del av kroppsvärmen, när jag börjar bli svettig då åker jackan av igen, så jobbar jag hela dagen, om det är 10 grader eller kallare. Mössan nära till hands, halsvärmare likaså.
Ull är inget under bland textil, finns massa bra syntetblandningar som har bra funktion. Har egen erfarenhet av mestadels ull i kallare temperaturer och är för min egen del väldigt funktionellt.
Men har helt klart haft underställ som inte presterat, men dom har varit av billig kvalitet. Skulle säga att ett tjockt billigt underställ i ull ger en riktigt dålig blöt känsla mot ryggen. Jag satsar på supertunna närmst kroppen.
Har inte provat syntet mer än när jag tränar, vilket för mig är samma sak som vandring med packning och upplever att funktionen är likvärdig gällande fukttransport, om inte något bättre. Men jag upplever att tunn syntet känns kall, mina vintertights däremot är ruskigt varma och gosiga, sköna att svettas i också. Skulle kunna tänka mig att ha med dom till nästa fjälltur som vandringsbyxor/förstärkning för kvällar om man får chansen att vara ute och spana. Men det är i princip nästan en 2 lagers byxa, insidan är lite borstad, känns som frotté
Summan av det hela, tror man måste prova sig fram som med det mesta här i livet, finns alltid metoder och produkter som lovordas. Men det kanske inte passar dig själv alls då vi har varierande krav och kriterier.