Merino igen.

Fick i somras tipset av en garntillverkare sedan generationer - en gång med avel av egna får- att bästa sättet att bevara ull är att vädra. "Det renar sig självt". Det gällde då fårskinn men han påstod att det gällde deras garner också...

Nu har jag testat på mina merino T-shirt som är bra som underställ. Det jag haft på dagen hänger ute över natten. Nu är jag ganska stillasittande under dagen men cyklar till och från jobbet och till dagis, så lite tempoökning blir det varje dag. Men det är inte tal om att att sunka på jobbet...

Resultatet (enligt den något misstänksamma hustrun) är att en undertröja håller sig fullt fräsch i åtminstone 10 dagar. Själv tycker jag 14 dagar! Hunden håller med mig.

Prova det miljötipset den som törs....

:)
 
Japp, att ull renar sig själv i fuktig luft är ju en att de trevliga egenskaperna. Klassiskt inslag i vård av finkostymen i ull.

Det är mest vi "moderna" (hygienpsykotiska) människor som tror att man måste bearbeta alla kläder mekaniskt i ett kokhett vattenbad med syntetiska tensider och fosfat så fort man har använt dem en hel dag. :)
 
Nja, jag har inte några vetenskapliga belägg för mitt påstående men här i norra Sverige har vi ingen fuktig luft så här års........och plagget håller sig ju fräscht,
 
Antibakeriell merinoull

Bakterier får inte fäste på merinofibern och kan därför lätt vädras bort.

Seglaren Rodney Keenan hade t.ex. på sig ett Icebreaker underställ i 40 dagar utan att lukta skunk efteråt......

Läs mer på bl.a. http://www.merinoinc.co.nz
 
Senast ändrad:
Det jag haft på dagen hänger ute över natten.

Prova det miljötipset den som törs....

:)
Alltså, min erfarenhet av att hänga ut ylle är inte alls så positiv. Brukar hänga ut ylletröjor (H&M, Day, Whyred mm) under tak när de använts ett tag, och oftast luktar de fuktigt får när de kommer in, en lukt som inte går ur. Nb att jag inte använder dessa mot huden, utan alltid har t-shirt/skjorta under. Fattar inte alls varför, men sunkigt blir det. Man tvättar ju ogärna dessa plagg i onödan.
 
Någon som har H&Ms Merino tröjjor?

Att bero på H&M...
De har några merino tröjjor för under 300kr i sortimentet nu, någon som har dessa och kan ge ett utlåtande?
 
En skräddare som gjorde mig en ullkostym sa i samspråk med en annan kund att fläckar på luftigt ylle kunde tas bort med öl och sen bara hänga plagget vid sidan av dushen och därfter borsta det.
Jag prövade på ett par byxor jag hade haft en olycka på och se det fungerade, vanlig bordsöl istället för kemtvätt...
Jag har en ouppvärmd torkvind och efter ett par dagar där och borstning är mina tröjor funkis igen.
Till tvättmaskin har jag valt en med riktigt ylleprogram och vaggning.
Ull är phenomenalt!
//J
 
Att bero på H&M...
De har några merino tröjjor för under 300kr i sortimentet nu, någon som har dessa och kan ge ett utlåtande?
Pang för pengarna är svårslaget, i kvalitet märker jag ingen skillnad mot andra stickade ylletröjor i merino. Diskreta färger, finns modeller från polo och v-ring till cardigan. Tänkte själv skaffa en lite större polo för friluftsbruk, har hittills bara använt den till vardags, samt under kavaj...

Däremot skulle jag, som är lite stick-känslig, inte ha deras tröjor direkt mot kroppen. De underställ i ylle som jag testat är betydligt mer komfortabla mot huden. Men ovanpå ett underställ borde H&M vara perfa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar