Samma sak på land
Jag tycker att det är precis samma problem på land. En liten display är det problematiskt att få någon överblick på. Ska man så långt att man vill göra en rutt, med flera punkter, är det knöligt att lägga ut den på displayen. Redan på en vanlig laptop blir det mycket enklare.
Den jag använder har en skärm, nästan som en vanlig A4 (liggande), så den är ju i klass med en sån där chartplotter. De använder väl skärmar till laptops i den typen av GPS också, skulle jag tro. Måste vara billigast.
När jag försöker göra en rutt direkt på GPSn (om inget annat finns till hands), brukar jag lägga den från start till mål, som ett rakt streck. Sedan går jag in på kartbilden och bildar mig en uppfattning om var jag måste passera. Där stoppar jag in en waypoint. Gör man sedan om detta med delen före och efter denna punkt, och sedan med de delar som bildas då, så har man snart en rutt som är tillräckligt detaljerad.
Nu brukar jag ju hålla till på land, men principen borde väl gå att tillämpa på samma sätt?
Hur brukar ni annars flytta kursen från sjökortet till GPSn, ni snedseglare? Eller gör ni inte det, utan bara kollar positionen där ni är? Eller en rak kurs åt gången? Eller?
Anders