Merida Crossway 100 D

Hej.
Skulle behöva lite utlåtande om Merida Crossway 100 D,som jag funderar köpa in till min planerade Asiencykling.Den har dämpad framgaffel,skivbromsar CR 48/deore.

Har tidigare kört långa turer med sk touring/hybrider men aldrig med dömpad framgaffel.
Hur fungerar det med väskhållare till liknande cykel?Vad hittar jag såna som passar?

Tack för svar.

Tydligen en svår fråga ;)

Ok jag antar att Merida är ett gott cykelmärke hursomhelst .Men är det verkligen ingen här som har erfarenhet av att köra dämpat med tex Tubus frampakethållare och väskor?

Om inte - kanske det är någon som kan ge tips på länkar el dy. Eller ska jag släppa tanken ha dämpat på en långfärdscykel?

Skulle vara kul med lite åsikter om det här.

Sofrides dämpade styrstam

Ett alternativ till dämpargaffel för långfärdscykling är Softrides dämpade styrstammar. www.softride.com

Med denna styrstam slipper du krångla med frontrider-fästen till dämpade gafflar. Dock behövs förlängare till styrväskans fäste. Förlängningsadapter finns till Klickfix-baserade styrväskor.

/Niklas

Dämpad framgaffel

Hej! Jag körde med Tubus Swing på min Focus med dämpad framgaffel i ca 4 veckor i Mellaneuropa i somras. Funkade bra förutom att en bult skjuvdes av på lowridern vid ett tillfälle, men det berode nog på att jag inte dragit fast bulten tillräckligt. Dock fästes denna lowrider högt upp vilket gör att tygndunkten för packningen oxå kommer högt upp vilket teoretiskt borde påverka stabiliteten på ekipaget. Förra året då jag var på en 6 veckorstur hade jag en lowrider av okänt märke och mindre bra kvalitet på denna cykel, denna fästes längre ned. Så det är möjligt du kan få tag på någon av bättre kvalitet som man kan fästa längre ned på framgaffeln. Men skulle jag köpa en ny långfärdscykel skulle jag köpa en traditionell touringcykel utan dämpning. Okej om man kör mycket efter dåliga grusvägar kanske de är lite behagligare med dämpnig i gaffeln, men jag tycker inte jag haft så mycket nytta av dämpningen på de turer jag gjort . Beställde mina Tubus från www.cykelcity.se
Hälsn/ Ulf

Senast ändrad:
Hej! Vi cyklade Jokkmokk - nv Skåne i somras med Merida och dämpad framgafflar och hade köpt väskhållare och väskor under vintern på globetrotter.de. En tysk hemsida för friluftsfolk. Kanon grejer. Våra 208 mil funkade perfekt.
Mvh. Birgit

Hej! Vi cyklade Jokkmokk - nv Skåne i somras med Merida och dämpad framgafflar och hade köpt väskhållare och väskor under vintern på globetrotter.de. En tysk hemsida för friluftsfolk. Kanon grejer. Våra 208 mil funkade perfekt.
Mvh. Birgit

P.S Lowridern som vi köpte från Globetrotter,de heter Delta front loader (art. nr. SJ.35.151) och satt som gjuten. Pris 46,95 eur.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thowah Info om Merida Road 901 Långcykling 0
Soorya Merida Sport 7 Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg