Mer småviltstudsare

Kort fråga:
Vad finns det för erfarenheter av 22-250 hos Er andra vid/på/runt utsidan? Har funderingar på att skaffa en dylik för i första hand rådjurs-, kråk- och rävjakt.
De bössor jag funderat på är Sako 75 varmint och ruger mk/77 target, och då främst den förstnämnda.
Synpunkter?

Den ær snabb !! Bra till långa håll och små mål som tex toppfågel och kråkorna. Skjut rådjuren i huvudet før att undvika køttførstøringen eller ladda ner dina patroner.

Glømde bøssorna ! Har skjutit med båda (ej din kaliber) och føredrar helt klart Sako. Mekanismen ær tæt och har en fin gång jæmføt med den lite rappligare Rugern. Øppningsvinkeln på Sakon ær dessutom mindre och det kan spela roll nær du satt på kikarsiktet. Avståndet mellan slutstyckeshandtaget och kikarsiktet blir litet och det ær lætt att fippla till det vid en snabb repitering. Jag tycker dessutom att Sakos sækring ær snabbare och tystare æn Rugers trestegs sækring. Sako vinner i allt, till och med priset. Den ær sækert dyrast.

Tack för det; det var ungefär vad jag ville höra :)

Efter en snabb koll på det underbara I.N. har jag kommit fram att det skiljer c:a 4 kkr mellan rugern och sakon, med sakon i topp; frågan är om sakon är värd en tredjedel högre pris - njo, det kan den nog vara; praktisk precision och funktionalitet under jakt är ju en del av konceptet med en sån här bössa.

//B

Lättstudsare...

Jag har en Ruger med kikarsiktet framför lådan. Funkar bra för mig, men man måste vänja sig. Låg förstoring och stort synfält. Låg vikt är viktigast men kort komfortabel bössa är också viktigt. Den praktiska precisionen är likvärdig mellan de här vapnen. Dina skjutfel är vida större.
Själv så skulle jag nog hellre titta på regular eller lättviktsvarianterna, men smaken är ju olika.
Flera remfästen är ett måste om du skall skida med bössan. Även en bär/skjutrem kan vara värt att satsa på. T ex en Chin-sling.
4KKr i prisskillnad är ju inte mycket utspritt på ett liv.
Ta den du gillar men lås dig inte vid öppningsvinklar etc.

Go Jakt

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-03-13 kl 11:40]

Ditt inlägg manar nästan till kaxighet Johan...:)

Men visst är det så att båda bössornas praktiska precision är bättre än vad jag förmår att utnyttja (borde vara i alla fall) {det är nog snarare ammunitionsparametrar som inverkar mer än vad jag gör, men det är en annan historia...}

En sak som dock talar för sakon är dess kallhamrade pipa (hur det är med ruger har jag ingen aning om, men de skulle kunna ha skurna räfflor, eller var knappdragen) som inverkar positivt på den tekniska precisionen tillsammans med en, vad jag kännt, bättre passning låda/pipa/slutstycke.

Gällande små och lätta vapen har jag ett sådant projekt på gång också: en marlin 1895 guide gun med scout-kikare. Kort, lätt, smidig och snabb; kort sagt ett jaktvapen i ordets rätta bemärkelse.

Tanken med (sakon/rugern) var att den skulle fylla platserna som både långhålls- och småviltsbössa, varför jag vill ha ett så stabilt vapen som möjligt. Vikt ger stabilitet, vilket jag är väl medveten om sedan flera år som tävlingsskytt. Därav bär jag gärna något kilo extra (kan nämna att min .22":a väger 4- 4.5 kg och den bärs utan problem), dock inte i onödan, varför viktsargumentet talar för sakon (om jag minns rätt väger sakon ett halv kg mindre); totalvikten borde landa på c:a 5 kg med kikare och benstöd (urspr. 3.9 kg) vilket är ok.

Som synes lutar jag mer och mer åt sakon (som om man nu skall ta med den aspekten faktiskt är snyggare - tycker jag), även om rugern inte är bortglömd. Hur är förresten trycket på ruger, jag har hört att de kan vara "så där" (har bar känt på deras enhandsvapen och de kräver en del jobb för att bli bra); ett ev. timney-trycke kanske skall med i kalkylen och då blir prisskillnaden mindre ändå...

Kråkjakt

Jag har fått höra att i alla fall kråkjakt lär vara otroligt intressant med kaliber 22-250 med ett bra gevär och en ordentlig kikare. Speciellt för att 22-250:an är så otroligt flackskjutande. Med en bra kikare skjuter man ned vilken kråka som helst på 300 meter. Själv har jag planer på att köpa en Sako 75 Varmint (men så är jag också finländare så det är ett naturligt val) i kaliber 22-250 för kråkjakt, men också för skogsfågel. Dock har jag inte råd just nu för jag har just köpt en Marlin 1895GS 45/70. Jag vet inte om jag kan påverka ditt beslut men jag rekommenderar varmt Sako.

Med tanke på att du i övrigt följer mina preferenser när det gäller vapen (marlin 1895G{jag tänker dock inte köpa en rostfri}) så kan det ha viss inverkan :)

I övrigt vill jag nog säga att 22-250 verkar vara ganska bra till det mesta utom högvilt; det går att ladda ner den om man vill för att minska ev. köttförstöring {för de som inte vill ägna sig åt hals-/skallskott}, eller man kan ladda den med varmintkula fgör bäver och annat pälsvilt. Trevlig all round-patron med andra ord

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Richie Småviltstudsare Jakt 35

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg