Jag äter sedan ett tag hyfsat lite kolhydrater och lagar mycket från Björn Ferrys bok Ferry Food, dvs. LCHF/jägarkoststuk och trivs bra med det. Jag vill ner några kilo i vikt men det är inte huvudorsaken och jag bantar inte. Det funkar bra med styrketräning och cykling och jag får sällan lunchkoma pga blodsockerdropp. Jag kör inte extremt och får i mig lite kolhydrat via fil och musli på morgonen men sedan ganska snålt med kolhydratbiten. Äter nog 2-4 ägg om dan och olika typer av kött, fisk och sallad i vanliga fall. Nu blir det ju problem med årets Sarekvandring. Jag är inte det minsta sugen på cous-cous, godis, pulvermos, massa bröd och choklad m.m. som bara pumpar upp blodsockret så man måste toppa hela tiden.
Är det någon som har tips "mer protein och lite mindre kolhydrat"-mat under fjälltur där man inte vill bära alltför tungt. Jag kommer nog att ta med ett 6-pack ägg för tre dagar men helst inget mer tungt. En bit torkat renkött följer med också men det är ju mest som snacks.
De få idéer jag har nu:
Torka köttfärs själv
Salami eller annan rökt korv
Fläsk
Nötter
Sen har jag inte mycket mer idéer. Vad ska man äta till. Sallad och annat har ju dålig hållbarhet och kan vara bulkigt för litet energiinehåll. Fiska får man inte heller. Tacksam för tips!
I nuläget blir det 1-2 REAL om inte någon kommer på något smart. REAL håller ca 40-50% kolhydrat i sina rätter, kommer nog att käka någon sådan dagarna innan så magen och huvet vänjer sig.
Är det någon som har tips "mer protein och lite mindre kolhydrat"-mat under fjälltur där man inte vill bära alltför tungt. Jag kommer nog att ta med ett 6-pack ägg för tre dagar men helst inget mer tungt. En bit torkat renkött följer med också men det är ju mest som snacks.
De få idéer jag har nu:
Torka köttfärs själv
Salami eller annan rökt korv
Fläsk
Nötter
Sen har jag inte mycket mer idéer. Vad ska man äta till. Sallad och annat har ju dålig hållbarhet och kan vara bulkigt för litet energiinehåll. Fiska får man inte heller. Tacksam för tips!
I nuläget blir det 1-2 REAL om inte någon kommer på något smart. REAL håller ca 40-50% kolhydrat i sina rätter, kommer nog att käka någon sådan dagarna innan så magen och huvet vänjer sig.