Hej!
Min erfarenhet är att det är bättre ventilation/mindre kondens, men bara ner till en viss gräns. När det är riktigt, riktigt kallt och man är flera i tältet måste man ventilera väldigt mycket mer för att inte förvandla innertältet till något som börjar likna en igloo (och ventilera har man inte alltid så stor lust med då): du kan läsa min recension av mitt Bibler Bombshelter, som jag är mycket nöjd med i de flesta andra hänseenden, och som är det enda endukstält jag har använt. Det har en helt fantastisk fukttransport, men bara som sagt till en viss gräns: när kondensen har börjat frysa på insidan av tältet är det kört, då bygger det sig upp fort, och blir ett helsike att bli av med, något som också kan bli ett problem när man ska packa ihop tältet.
Detta har bara hänt mig en gång - efter det har jag alltid tagit ett tvådukstält med mig när jag väntar sträng kyla, alt. ventilerat väldigt mycket i mitt Bibler (då med väldigt varm sovsäck). Det är härligt att bara kunna skaka av den frysta kondensen från insidan av yttertältet då och då, som man kan göra med tvådukstält.
Stefan