Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern?

Om man bortser från andra variabler skulle ni säga att ett enväggstält ger mer eller mindre kondens vid vintertältning än ett tvåväggstält? Ett enväggstält borde isolera mindre varav risken för kondens borde vara mindre, eller?

Sorry men kalla väggens lag gäller även i enkelvävstält, den praktiska skillnaden blir att iskristallerna faller direkt på dig och din utrustning. De flesta praktikerna brukar föredra dubbelvävstält. Men enkelvävstält med brasa eller kamin fungerar ju väl sålänge som man eldar.

Ju kallare vägg, desto mer kondens. Dålig isolation ger kallare vägg, så rent teoretiskt ska det bli mer kondens i ett enkelvävstält.

Men det finns massor av andra variabler, ventilernas placering, hur kallt och fuktigt det är ute osv. Det kan bli ganska mycket isbildning även i innertältet på ett dubbeltält om vädret vill (kallt, fuktigt och vindstilla. Vissa enkelvävstält har tyg som släpper ut kondens (t.ex. Bibler), det verkar funka bra i torrt klimat. Du måste nog läsa rescensioner för varje tält för sig för att bli säker. Kolla trailspace.com

Hej!

Min erfarenhet är att det är bättre ventilation/mindre kondens, men bara ner till en viss gräns. När det är riktigt, riktigt kallt och man är flera i tältet måste man ventilera väldigt mycket mer för att inte förvandla innertältet till något som börjar likna en igloo (och ventilera har man inte alltid så stor lust med då): du kan läsa min recension av mitt Bibler Bombshelter, som jag är mycket nöjd med i de flesta andra hänseenden, och som är det enda endukstält jag har använt. Det har en helt fantastisk fukttransport, men bara som sagt till en viss gräns: när kondensen har börjat frysa på insidan av tältet är det kört, då bygger det sig upp fort, och blir ett helsike att bli av med, något som också kan bli ett problem när man ska packa ihop tältet.

Detta har bara hänt mig en gång - efter det har jag alltid tagit ett tvådukstält med mig när jag väntar sträng kyla, alt. ventilerat väldigt mycket i mitt Bibler (då med väldigt varm sovsäck). Det är härligt att bara kunna skaka av den frysta kondensen från insidan av yttertältet då och då, som man kan göra med tvådukstält.

Stefan

Jag har inte provat enkelvävstält men när jag vintertältade i ett Hilleberg Nammatj blev det mycket kondens i innertältet. Fukten förmådde inte ta sig genom innertältet ut mot yttertält för där var det mindre kondens. Temperaturen var som kallast -32 så jag misstänker att fukten från tex utandningsluften redan var minusgrader då den träffade innertältet .

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
vandrafjäll Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:- Bo och sova 10
Jackiie Bo i snöka mer än en vecka? Bo och sova 2
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
Picea Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra Bo och sova 31
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
linus.palm Mer sovsäcksfrågor Bo och sova 2
eh mer billiga liggunderlag Bo och sova 4
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Medin Tvåmannatält för mindre utflykter? Bo och sova 19
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Comsys Kondens i polyester tält? Bo och sova 1
frilufsnörden Minska kondens i tält Bo och sova 11
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
enSAM Kondens Bo och sova 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg