mer co2 från gaslykta än 1 människa?

Någon som räknat på vad som avger mest co2, en gaslampa typ Primus Mimer Lantern eller en vuxen människa?
 
Lampan alla gånger. Den har ju betydligt högre effekt, och i princip så är ju syreförbrukningen (och därmed koldioxidproduktionen) proportionell mot effekten.
 
Effekten hos

en 70 kg man i vila är ca 70 watt och hos gaslyktan 120 watt. Människans CO2 avgivande är lite beroende på födan men torde vara mindre än gaslyktans.

Thure
 
Tack, Ok om man kör en 120w gaslampa på mindre än full effekt så bör det motsvara mindre co2 än två personer extra i tältet?

Känns som om den enda faran med att köra gaslampa i ett normalt ventilerat tält är brandrisken, inte co2 risken, har jag rätt då?

Googlade en massa på frågan om gaslampa i tält och drar slutsatsen ovan, plus att det är sämre att elda ett stearinljus eller dylikt än en gaslykta.

:)
 
Risken med emissioner av CO lär i det fallet vara större än CO2. Vilket av dem tänker du på egentligen?
 
joanna, tänkte på co2, men hur är co risken? Antog att gasen inte ger speciellt mycket co jämfört med tex stearinljus och bortsåg får det.

??
 
Det är väl lite beroende på omständigheterna om risken är reell, och därefter på vars och ens acceptans för en eller annan risknivå. Jag kan alldeles för litet om detta och hör - kanske därför - till de nojjiga typer som av princip inte har brinnande saker inne i ett pyttelitet enmanstält (kanske jag skulle ändra mig om det handlade om ren överlevnad). Men här finns en liten utredning av den som alltid superkunniga xxargs, och via den vidare till mycket läsvärda "zenstoves".

För fullständig förbrännig kräver 1 kg gas 12 000 liter luft.
 
tack för länken.

Jag har ju inga problem med att köra ett par gasolbrännare en halvtimme i husvagnen då man lagar mat, och det borde producera mer co än en gaslykta i ett tält... men jag är heller ingen expert :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.