Blev inspirerad av tråden om mat i ICA-hyllan i forumet Friluftsmat. Vad har ni för meny när ni fjällvandrar egentligen?
Jag och mina vänninor har gått från klarhet till klarhet (tycker vi) och är numera rätt nöjda med maten vi äter. De andra är vegetarianer, vilket gör det hela lite mer komplicerat. Vi är fyra hungriga tjejer och vi lagar mat på två trangiakök med gasol (ett mindre och ett större). Vår startvikt för 6-7 dagars vandring är ca 17-18 kg/person (vi tältar). Här kommer årets meny (endast 5 dagar), följt av några andra tips på rätter vi haft tidigare (man måste ju variera sig från år till år).
Frukost:
- Egentillverkad snabbgröt med olika tillbehör efter egen smak (russin, torkade äpplen + kanel, dadlar, annan torkad frukt mm),
- Mjölk till gröten
- Bröd (fullkorn + lite knäcke)
- Mjukost (kräftost är favorit) och smör
- C-vitamin brus
- Kaffe eller te
Lunch:
- Soppa (frukt, nypon, blåbär, nudel, potatis och purjolök, tomat med pasta)
- Bröd med mjukost och smör (som vid frukost)
Middag:
- Macaroni n' cheese (med fetaost och soltorkade tomater till). Recept från Utsidans kokbok. Mums!
- Ris med curry, banan, mango chutney mm (recept från Utsidan det med)
- Vegofärsbiff med potatisgratäng och bearnaisesås (gratängrecept från Utsidan)
- Couscous med svampsås och torkade trattkantareller
- Pasta med lök, tomat och ädelost
Fika och godis:
- Te, kaffe, varm choklad, små fruktsoppor
- Nötter (jordnötter, chilinötter mm)
- Choklad (gärna med nötter eller frukt)
- Druvsocker
- Torkad frukt
Rätter som vi haft med tidigare och gillat är:
- Pasta m.vegofärssås + jordnötter + parmesan
- Ris med örtsås, fetaost och pinjenötter
- Diverse lunchssoppor, tex hummersoppa som är god men framkallar svår törst....
Vi torkar allt som går att torka: svamp, lök, morötter, potatis, mm. När jag gick med papsen ett år blev det en del torkat kött också. Våra lyxvaror är fetaosten & ädelosten (den senare behöver man inte så mycket av), och tidigare har vi också haft med några färska råvaror (tex korv/sojakorv och bacon - till mig) till den första middagen, eftersom man ofta går en kortare sträcka första dagen. Goda tillbehör är parmesan, vitlök, kryddor och förstås whiskey.
Vad äter du??? Vilken lyx unnar du dig? Vad är det tristaste du ätit under en vandring?
Jag och mina vänninor har gått från klarhet till klarhet (tycker vi) och är numera rätt nöjda med maten vi äter. De andra är vegetarianer, vilket gör det hela lite mer komplicerat. Vi är fyra hungriga tjejer och vi lagar mat på två trangiakök med gasol (ett mindre och ett större). Vår startvikt för 6-7 dagars vandring är ca 17-18 kg/person (vi tältar). Här kommer årets meny (endast 5 dagar), följt av några andra tips på rätter vi haft tidigare (man måste ju variera sig från år till år).
Frukost:
- Egentillverkad snabbgröt med olika tillbehör efter egen smak (russin, torkade äpplen + kanel, dadlar, annan torkad frukt mm),
- Mjölk till gröten
- Bröd (fullkorn + lite knäcke)
- Mjukost (kräftost är favorit) och smör
- C-vitamin brus
- Kaffe eller te
Lunch:
- Soppa (frukt, nypon, blåbär, nudel, potatis och purjolök, tomat med pasta)
- Bröd med mjukost och smör (som vid frukost)
Middag:
- Macaroni n' cheese (med fetaost och soltorkade tomater till). Recept från Utsidans kokbok. Mums!
- Ris med curry, banan, mango chutney mm (recept från Utsidan det med)
- Vegofärsbiff med potatisgratäng och bearnaisesås (gratängrecept från Utsidan)
- Couscous med svampsås och torkade trattkantareller
- Pasta med lök, tomat och ädelost
Fika och godis:
- Te, kaffe, varm choklad, små fruktsoppor
- Nötter (jordnötter, chilinötter mm)
- Choklad (gärna med nötter eller frukt)
- Druvsocker
- Torkad frukt
Rätter som vi haft med tidigare och gillat är:
- Pasta m.vegofärssås + jordnötter + parmesan
- Ris med örtsås, fetaost och pinjenötter
- Diverse lunchssoppor, tex hummersoppa som är god men framkallar svår törst....
Vi torkar allt som går att torka: svamp, lök, morötter, potatis, mm. När jag gick med papsen ett år blev det en del torkat kött också. Våra lyxvaror är fetaosten & ädelosten (den senare behöver man inte så mycket av), och tidigare har vi också haft med några färska råvaror (tex korv/sojakorv och bacon - till mig) till den första middagen, eftersom man ofta går en kortare sträcka första dagen. Goda tillbehör är parmesan, vitlök, kryddor och förstås whiskey.
Vad äter du??? Vilken lyx unnar du dig? Vad är det tristaste du ätit under en vandring?