Menisk problem!

Hallå gott folk!

På de senaste helg turerna så har jag fått problem med min menisk, så pass så att jag knappt kan gå upp för trappan när jag kommit hem! Vansinnigt irriternde o frustrerande :( ett liv utan frilufts liv i skog o mark finns inte min värld!! Så därför undrar jag om dett finns nån som känner igen sig i detta? O hur ni löste/löser det! Ett stödjande värmeskydd om knäet eller på nått annat sätt? Tacksam för svar!

/Nicklas

Hej

Testa att söka upp en duktig sjukgymnast och påbörja en bra knärehab, ge rehabiliteringen ett antal månader. Är det en ful meniskskada så fungerar troligtvis inte konservativ behandling utan då behövs en artroskopi med efterföljande rehabilitering. Tråkigt men sant...

Mvh
Magnus
leg sjukgymnast

Hur vet du att det är menisken? Har du fått diagnos och isåfall av vem? Kan det inte vara vanligt löparknä (som botas med streching)?

Hej!

Skall till en sjukgymnast nästa vecka, får höra vad hon säger....stretching funkar inte, har fortfarandes problem med knäet, trots det har gått en vecka sen förra turen! Får väl ha tålamod o höra vad sjukgymnasten säger.

Har googlat om saken o jag tycker att det mesta stämmer om mitt knä!!

/ Nicklas

Meniskskador är relativt vanliga. Har hört att lindrigt skadade menisker kan sys ihop. Tycker inte att en rehabilitering på ett par månader är mycket att oja sig över. Du kan ju fortfarande röra på dig under den tiden, men inte bära tungt eller påfresta knäleden.

En artroskopi behövs för att med säkerhet fastställa orsak, men duktiga ortopeder brukar kunna göra en diagnos.

/Korsband och meniskopererad.

Hej!

Skall till en sjukgymnast nästa vecka, får höra vad hon säger....stretching funkar inte, har fortfarandes problem med knäet, trots det har gått en vecka sen förra turen! Får väl ha tålamod o höra vad sjukgymnasten säger.

Har googlat om saken o jag tycker att det mesta stämmer om mitt knä!!

/ Nicklas

Har du kollat upp så att hon är duktig på idrottskador? Viktigt att komma till rätt sjukgymnast.
Här har du bra läsning.
http://www.lj.se/index.jsf?childId=8885&nodeId=31511&nodeType=12

//Magnus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg