• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Men vid kraftig ansträngning?

Min kropp verkar vara knäpp på flera vandringsturer har jag nu fått mensen 1-2,5 v för tidigt efter ca 1-2 dagars intensivt vandrande (somliga skulle säga snabbpromenad med packning i eländig terräng). Inte så kul, ex kom mensen uppe i Tjäktapasset på FC i fjol, i år han jag i mål precis. Någon mer som har likadant? Brukar inte kroppen istället skippa mensen när man utsätter den för hård ansträngning.

I sina försök att optimera apparaten för den överraskande aktiviteten man gör gör kroppen massvis med städning........allt som inte passar in med aktiviteten gör sig kroppen av med.....

I sina försök att optimera apparaten för den överraskande aktiviteten man gör gör kroppen massvis med städning........allt som inte passar in med aktiviteten gör sig kroppen av med.....

Förvisso. Men jag lider dessutom av anemi, min kropp borde göra allt den kan för att behålla det blod den har. Funderar dock på om det även skulle kunna vara en bieffekt av mina venoferinfusioner men jag har inget minne av att jag var mitt i en kur vid samma tid förra året. Jobbigt är det i alla fall att när man som mest vill ha bra värden så bestämmer sig kroppen för att dumpa en massa blod.

Nej, jag har inte varit med om det och inte heller hört talas om att det hänt någon annan. Däremot om man får i sig för lite näring är det vanligt att mensen uteblir under kortare eller längre tid. Detta är mycket vanligare än många tror bland idrottskvinnor.

Eftersom hormonerna påverkas av ansträngning är det kanske inte konstigt att motsatsen också sker, fast om man googlar så hittar man inga andra exempel än ditt. Eftersom du har anemi borde du nog prata med din läkare om det.

Jo jag skall ta ett snack med läkaren, tyvärr så består min vårdcentral av nästan bara stafettläkare så man har aldrig samma. Helt hopplöst att få någon kontinuitet i kontakten med dem. Jag vet inte ens vilken läkare som skrev ut receptet på medicinen senast för jag fyllde bara i ett webbformulär att jag behövde ny kur av Venofer, de ringde och dubbelkollade och vips hade jag ett recept.

Jag har råkat ut för liknande och det är inte helt ovanligt tydligen. Vet att när man går blå hajk så varnar de för det i infon. Verkar som om man påverkas mest av det när man är yngre, men det är en personlig åsikt.

Det är ju så att träning och motion sätter fart på kroppen, när du rör på dig så använder du ju musklerna som kroppen använder för att stöta ut blodet. Mensvärk är ju sammandragningar av buk/magmusklerna (minns inte vad de hette) och om du då rör på dig utför du ju samma arbete, så jag antar att effekten förstärks

flykt och svält?

Tycker det låter som om kroppen borde göra tvärtom. När det förr (riktigt länge sedan) och det var svält eller man var jagad av "vargar" var det inte läge att bli gravid och kroppen ställer in ägglossningen och ingen mens som följd. Detta har jag läst händer hårdtränande elitidrottskvinnor och de om lider av anorexi - vår kropp är mer stenålders än vi tror....

Därför låter det märkligt att din kropp väljer att göra "tvärtom".

Men vad vet jag, vaken kvinna eller läkare....

/Patrik, ingenjör

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg