• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Men vad gör man där?

JA frågan fick mig att tänka till. Den föranleddes av att jag ska ut en vecka, bo stuga på fjället, blir troligen ensam, då det är i början av Oktober så åker det med ljus och böcker så jag kan hantera snöoväder.

Men vad gör man där?

Visst, jag skulle kunna ha ett långt svar, men insåg att just runt denna fråga så är det nog så att om man ställer den så kommer man nog inte riktigt förstå mitt svar ändå (feltolka mig inte, jag och frågeställaren trivs ihop och har semestrat ihop flera gånger, men då i stadsmiljö).

Personligen hade jag inte ens ställt mig själv frågan, kändes liksom onödigt. Beskrivningen av min vecka innehöll ju ordet Fjäll, och ordet bo. Det räcker väl?

Nåja, lite funderingar såhär på höstkanten inför årets fjällvistelse.

mvh Christian
 
Fick samma fråga när jag under tonåren gick ut i skogen. "Men vad gör du i skogen?!" att då svara att man "bara är" räckte liksom inte. Jag hade säkert något fuffens för mig. Att man kunde välja att gå ut bland träd och sätta sig på en sten och bara titta, lyssna, tänka var...udda. Och något jag lärde mig att bara berätta om en gång. Tonåringar är snabbt dömande. Att man dessutom i övrigt var mycket social som älskade att ha folk omkring sig och vara i centrum, det gjorde tydligen det hela ännu mera obegripligt. Det ingen förstod tror jag var att det var mitt sätt att "ladda batterierna".

Så ett svar, som kanske kan accepteras, kanske kan vara att man laddar batterierna...

(Och nu drabbades jag av en dödssynd igen; avundsjuka ;-) )

Ha det underbart i stugan!
 
Förutom allt som nämnts ovan så brukar jag även testa nya ideer/prylar/tekniker.
Har gjort en del DIY prylar som vedkök mm. och dom ska ju testas.
Sen är jag en youtubeknarkare och då mycket vildmarksfilmer om hur man gör upp eld på konstiga sätt eller kokar tjära ur tallstubbar mm.

Testar en del hemma i lägenheten men vissa saker passar bättre att göra i skogen.
/Björn
 
Ser på webkamerorna att snön nu finns på topparna, får se hur det ser ut i dalarna på lördag, eller nästa fredag. I och med kort anmarch och fast läger (stuga) så fyller jag på med ljus, böcker, god mat.

Kan jag bara ta mig till dass och bastu så bör jag ju klara mig. :)

hela kameran åker också med, Kan man hoppas på norrsken? (rät plats, men för tidgit på säsongen?)