Memory Battery Low, Garmin 12XL

Hej!

Jag har en Garmin 12XL ver. 4.57.

Nu har jag tyvärr fått problem med "Memory Battery Low" och kontaktade därför närmaste agent, Sportmanship.

Jag fick först tipset att låta den ligga ett par dagar med färska batterier men det hjälpte endast vid första uppstarten sedan har det ånyo varit problem.

När jag fick frågan var jag köpt GPS:en och sa att jag gjort det i USA vart tongångarna raskt annorlunda. Sportmanship vägrar att ens ta emot enheten och reparera den!

En GPS är ju verkligen en "World Wide"-produkt och då är det ju synd att Garmin inte har motsvarande support.

Ok, det är förståss tråkigt för Sportmanship att de ej kunnat göra sina rejäla pålägg på min enhet, men inte ens om jag betalade för reparationen så ville de ta i GPS:en med tång.

Är det någon som har lite tips på vad jag ska göra med min GPS???

Att skicka den till USA verkar krångligt men jag kommer klart att skriva till Garmin och meddela hur deras representant i Sverige arbetar.

Hur kan dessutom Sportmanship förklara följande:

På REI i USA kan du köpa en eTrex Vista för $350, ca 3700 kr.

http://www.rei.com/

På Teknikmagasinet kostar samma enhet 5900 kr.

http://www.teknikmagasinet.se/

Skillnaden i affären är alltså 2200 kr! Vad gör de? Skickar de över nån Nisse som köper några stycken lite nu och då???

Nåväl, slut på gnället.

Tips angående "Memory Battery Low" mottages tacksamt!

/SJ

Ha alltid batterier i

I Garmins äldre modeller (de flesta innan eMap och eTrex kom) använder man minneskretsar som kräver att det ligger en spänning på för att de ska minnas det som man lagrat (troligen SRAM, eller möjligen DRAM).
Därför finns det en liten ackumulator inbyggd, just för att behålla spänningen över minneskretsarna när man byter de vanliga batterierna.

(I de nyare modellerna använder man istället flashminnen, som kommer ihåg utan att behöva någon spänning.)

Därför måste man alltid ha bra batterier i de äldre modellerna, även när de ligger oanvända. Det är skrutt att man inte skriver det tydligare i manualen.

Så vad man ska göra är för det första att se till att man alltid har fräscha batterier i apparaten. Det betyder t ex att man inte ska ha NiMH-ackar i om man låter den ligga oanvänd en längre tid (eftersom dessa ackar har en självurladdning på omkring 25% i månaden.

Den inbyggda acken laddats upp med de lösa batterier man normalt använder. Vad man kan göra om acken har tömts är alltså att låta GPS-en ligga med färska batterier någon tid. Jag tror inte att man behöver ha den på, men jag är inte säker.

Så försök med färska batterier, och se om detfixar sig självt med tiden.

Jag förmodar att det är en ny apparat Du har, eftersom Du vill ha garantireparation. Enligt vad som ofta skrivs på den stora internationella diskussions-siten om GPS så hade Garmin problem för några år sedan med att man fått en sändning med dåliga ackar. I USA har man varit generös med att byta ut dessa även om garantin har gått ut.

Ang. svenska agentens inställning kan jag i viss mån förstå den, även om jag tycker att de skulle kunna förmedla en garantireparation till en rimlig kostnad. Såvitt jag förstår betyder garantireparation ofta att man byter hela apparaten mot en ny.

Svenska agentens priser har jag däremot lite svårare att förstå.

Anders

Hej Anders!

Jag har alltid batterier i GPS:en, dock har det väl hänt att det inte var de färskaste...

Jag har läst om denna felaktiga sändning av batterier och det är just det som jag är orolig för att jag fått ett exemplar av eftersom att låta GPS:en ligga med nya batterier inte tycks ge någon långvarig effekt (jag vart utan varning endast vid ett tillfälle).

Jag kan gott tänka mig att betala för reparationen. Jag kollade på Garmins hemsida och där har de ett enhetspris för reparation men med frakt blir det i princip en tusenlapp och då är det ju roligare att handla något nytt...

Jag ska prova att låta den ligga ett bra tag med en rejäl uppsättning batterier så får jag se vad som händer.

Enligt det tips som jag ändå fick från Sportmanship så ska apparaten vara avstängd.

/SJ

Välkänt problem

Som jag berättat tidigare så började min Garmin GPS II+(svenskköpt) varna ”Memory Battery is Low”, efter 15 månader trots att jag alltid bytt batterier så fort dom tagit slut, oftast innan för att vara exakt. Jag fick en ny II+ på garantin Min nuvarande GPS Garmin 12CX . också svenskköpt skriker alltid ”Memory Battery is Low” när jag slår på den oavsett vilka batterier jag använder. Ska lämna in den nu då jag ser att dom (Hjertmans http://www.hjertmans.se säljer 12MAP billigare än 12CX (har jag tur får jag en 12MAP i utbyte. 12MAP kanske inte säljer speciellt bra då dom nya eTrex ger mer GPS för pengarna.

Som jag skrivit flera gånger tidigare så tar man en viss risk då man köper en sak utomlands, då svenska lagar om garanti inte gäller då.

Per Brune

Hej Per!

Som jag ser det är det inte garanti eller inte som är problemet utan att Sportmanship vägrar att hantera apparaten över huvud taget.

Det är lite som om bilen skulle pajja på semester utomlands och märkeshandlaren där säger att den kan vi inte reparera här eftersom du har köpt den i Sverige. Du får köra hem och fixa det där!

Att du tycks ha samma fel i flera olika apparater får mig att undra om problemet är något annat då batteribatcherna inte borde vara så stora att det vore sannolikt att du fick två apparater med samma fel.

Ville reklamera

Var till affären där jag köpt min 12CX och ville reklamera GPSen då jag alltid har ”Memory Battery is Low” trots färska batterier. I affären sa dom att dom hade fått ett meddelande att minnesbatteriet bara laddas vid extern spänningsförsörjning, vilket jag tycker verkar mycket konstigt. Ska i alla fall åka till arbetet och löda om min datakabel och sedan prova. Ska även ringa Sportmanship på måndag. Fortsättning följer…..

Per Brune / just nu missnöjd kund

Provat att ladda med 12 VDC

Har nu matat min GPS med 12 VDC i 2 h. Tagit bort 12 V matningen och jag får ej längre ”Memory Battery is Low”. Plockat ur batterierna och väntade i 2 h, då jag åter satt in batterierna och nu får jag ”Memory Battery is Low” igen.

Satte på 12 V spänningsmatning igen och laddade igen över natten, 14 h. Tagit bort 12 V matningen och fick då ej längre ”Memory Battery is Low”. Plockat ur batterierna och väntade i 3 h, då jag åter satt in batterierna och nu får jag åter ”Memory Battery is Low”.

Min slutsats är att det åtminstone på min GPS inte hjälper med ladda minnesbatteriet med extern spänningsförsörjning.

Per Brune /civilingenjör

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Memory Battery is Low Navigering 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg