Membranplagg VS Rengställ =?

Jag gissar på att det råder delade meningar kring denna fråga men ur ett miljöperspektiv, vad är bäst för miljön?

Vad är skillnaden? Det finns ju regnställ med membran.

Men om man jämför regnkläder med eller utan membran är kanske de utan membran mer miljövänliga, eftersom de inte behöver impregneras med fluorföreningar som slits eller tvättas ut i naturen. Membranplaggen innehåller antagligen också fler olika sorters material.

Antagligen är det pest eller kolera för miljön. Båda lösningarna kräver att vi gräver upp och förädlar olja.

Jag gissar på att det råder delade meningar kring denna fråga men ur ett miljöperspektiv, vad är bäst för miljön?

Ur miljösynpunkten bör du undvika att köpa extra för ev friluftsliv. Variera var du vistas så att du inte sliter på naturen. Samt givetvis gå till och från dina utevistelser.
Numera börjar det komma recyklade syntetfriluftsplagg men tro inte att du får något miljöpris för dem!
//J

Ett av de miljömässigt mest optimala regnplaggen man kan komma över borde vara en hemsydd poncho av tätvävd kravodlad bomull som man vaxar med typ barbour-vax. Sen kanske det inte blir optimalt ur alla andra avseenden..

Jag skulle tro att ett membranplagg är bäst för miljön, för då är det större chans att du nöjer dig med ett enda plagg.

HåkanF

Jag kan väl inte direkt uttala mig om membranplagg vs. regnställ, dock finns det skillnad mellan olika membran. Gore-tex går inte att återvinna, men det går däremot med Patagonias H2No-membran.

Vill man vara riktigt miljömedveten så ska man alltså inte välja skalplagg av Gore-tex.

Mvh /Joel

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg