Membrain eller inte?

Hej,

Jag tänker införskaffa mig sovsäcken Marmot Helium Regular. Den finns med ellee utan membrain. Jag ska sova i tält och använda sovsäcken främst höst och vår (är väldigt frussen av mig) och vänder mig nu till er som kan lite mer än mig; vilket är bäst, med eller utan? Sovsäcken kostar ju lite pengar så det är en sovsäck jag gärna 'utvecklas' med dvs att beroende hur varm jag upplever den, finna chansen att den även kan komma att användas när snön fallit.

Jag har en Marmot Helium MemBrain Regular och en Marmot Atom Regular utan MemBrain.

MemBrain gör att sovsäcken blir något styvare i tyget men det är absolut inget som stör. Den blir också 69 gram tyngre enligt Marmots uppgifter (981 g vs. 1050 g).

Jag valde MemBrain på höst-/vinter-/vårsäcken för att kunna vara lite mer oaktsam om det är snö eller fukt. Jag har inte upplevt att den andas dåligt utan den har fungerat jättebra de få nätter som jag använt den.

Jag resonerade som du; behöver jag MemBrain i nuläget? Kanske inte, men det ökar användningsområdet något utan att ha några egentliga nackdelar förutom priset.

En sak att tänka på är att båda säckarna är ganska rymliga. Jag är ganska kraftig över axlar/bröst (175cm/90kg) och ligger bra i dem. Det jag jämför med är en en Haglöfs Zensor 1S som jag upplever som trång.
Det kan ju vara en fördel men mycket luft är också mer att värma upp.

Jag har en Marmot Helium MemBrain Regular och en Marmot Atom Regular utan MemBrain.

MemBrain gör att sovsäcken blir något styvare i tyget men det är absolut inget som stör. Den blir också 69 gram tyngre enligt Marmots uppgifter (981 g vs. 1050 g).

Jag valde MemBrain på höst-/vinter-/vårsäcken för att kunna vara lite mer oaktsam om det är snö eller fukt. Jag har inte upplevt att den andas dåligt utan den har fungerat jättebra de få nätter som jag använt den.

Jag resonerade som du; behöver jag MemBrain i nuläget? Kanske inte, men det ökar användningsområdet något utan att ha några egentliga nackdelar förutom priset.

En sak att tänka på är att båda säckarna är ganska rymliga. Jag är ganska kraftig över axlar/bröst (175cm/90kg) och ligger bra i dem. Det jag jämför med är en en Haglöfs Zensor 1S som jag upplever som trång.
Det kan ju vara en fördel men mycket luft är också mer att värma upp.

Tack så mycket för det utförliga svaret! Jag var nyss inne på addnatures butik på söder och köpte mig ett nytt liggunderlag och passade då även på att fråga ang. just detta. Första killen jag frågade sa att han personligen skulle köpa den utan och han i kassan sa tvärtom. Det får bli den med Membrain. Visserligen så blir den något tyngre som du nämner, men köper man en sovsäck för närmare 5000:- vill jag gärna kunna använda den till något kallare och "blötare" (så som vid vinter = snö) utan att behöva oroa mig. Tack åter igen för svaret, det fick bli sparken i arslet jag behövde!

Jag har en Marmot Pinnacle utan membrain. Då jag sover i tält och inte utsätter sovsäcken för stora risker att bli blöt, föredrar jag den ökade "andningsförmågan" som det vanliga tyget har då det alltid blir kroppsfukt som måste transporteras genom sovsäcken när man använder den. Jag är själv 193cm/95kg och valde storleken long, skönt med den extra röreslemånen som Marmot's sovsäckar har jämnfört med andra "korvskinn" som jag testat.
Är du frusen, kolla även in Marmot Pinnacle som alternativ till Helium. Pinnacle är testad några grader kallare än Helium (wm comfort -9C jmfrt med Helium -7C) och är framförallt bättre islorerad i fotpartiet tack vare annan konstruktion. Pinnacle har även en dunisolerad krage vilket jag tror Helium saknar.
http://marmot.com/products/wms_pinnacle?p=117
Då jag köpte min säck förra året i USA hade Helium bara den korta halvlånga dragkedjan vilket var nog anledning för mig att välja bort den (tror de ändrat detta till årets modell), vilket gör att man inte kan reglera temperaturen i säcken genom att öppna dragkedjan lite i fotändan

Senast ändrad:
Jag har lång dragkedja i min Helium och den är 1-2 år gammal så hittar du en säck med med halv dragkedja har den nog legat ett tag.

Jag har lång dragkedja i min Helium och den är 1-2 år gammal så hittar du en säck med med halv dragkedja har den nog legat ett tag.

Såg att du har en Helium MemBrain. Det kan vara skillnad på MemBrain versionen och den vanliga Helium mht dragkedjelängden? De Helium modeller (ej MemBrain) jag tittade på våren 2011 hade halvlång dragkedja. Innan Plasma kom försökte Marmot pressa vikten på Helium, varför kortare dragkedja gjorde några gram....
Viktskillnaden mellan Helium Regular och Pinnacle Regular är drygt 100 gram. Denna viktskillnad ligger i extra dun ca 80g, dunfylld krage och lite slitstarkare tyg i Pinnacle.

Det stämmer säkert det du skriver om dragkedjan och de olika modellerna.

Det jag läste mig till under min research var att Helium MemBrain-yttertyget är väsentligt kraftigare än motsvarande utan MemBrain. Det verkar rimligt. Det är i varje fall uppfattningen jag får när jag känner på tygen.

Jag läste att någon upplevde att MemBrain-varianten fick lite sämre loft. Det verkar också rimligt eftersom att yttertyget är kraftigare/tyngre. Det borde i så fall göra att säcken isolerar lite sämre. Det går iofs emot det jag läst om att MemBrain-säcken upplevs lite varmare (kan det vara för att den är tätare?).

Det jag har saknat i Helium när det varit kallt (-10C) är funktionen hos en värmekrage. Det var ett medvetet val och jag prioriterade (och gör fortfarande) viktbesparingen att vara utan.
Den senaste turen i våras så tog jag i stället min dunväst (efter tips är på foumet) över huvudet. Alltså med armarna ut under hela västen och med uppdragen dragkedja. Den fungerar då helt ok som en värmekrage.
Det tillsammans med att stoppa en Nalgene-flaska i 1-2 sockar och fylla den med ett uppkok vatten för att sedan placera den mellan fötter eller knän är nog de bästa tipsen jag har fått för att sova ute i kyla. Att man sedan har halvljummet vatten på morgonen är ju bara en fördel.

Utrustning som går att kombinera till flera användningsområden är bra, viktbesparande och alltid något att eftersträva för mig. Dunvästen har jag nytta av hela tiden på tur medan en värmekrage skulle ligga nedpackad större delen av dygnet.

Senast ändrad:
Det stämmer säkert det du skriver om dragkedjan och de olika modellerna..

Utrustning som går att kombinera till flera användningsområden är bra, viktbesparande och alltid något att eftersträva för mig. Dunvästen har jag nytta av hela tiden på tur medan en värmekrage skulle ligga nedpackad större delen av dygnet.

Instämmer helt. Jag har dock ingen dunväst/jacka som vämeplagg med mig i fjällen idag, utan istället en fleecetröja som på natten blir en utmärkt huvudkudde i ett litet örngott:)

Samtidigt måste jag medge att valet på Pinnacle även avgjordes av priset, då de hade en drive på den säcken vid mitt köptillfälle. Svårt att säga nej till en sådan säck för ca 1500kr:)

Nu är den beställt och skickad! Beställde en Marmot Helium Membrain Regular igårkväll från Theoutdoorstore.com och fick ett meddelande idag vid lunch att den är skickad! Spännande spännande! :)

Väst som krage?

"Den senaste turen i våras så tog jag i stället min dunväst (efter tips är på foumet) över huvudet. Alltså med armarna ut under hela västen och med uppdragen dragkedja. Den fungerar då helt ok som en värmekrage."

Hur menar du? Jag fattar inte... ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
fms504 Marmot membrain?? Bo och sova 2
JMicke88 Storlek tältkamin? Winnerwell Ti Fastfold Plus M eller L? Bo och sova 1
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg