Visst hålla hand är jättemysigt (ibland)
Dock återstår ju fortfarand frågan
Varför rekomendera någonting blint
och inte upplysa om såväl risker som fördelar.
Du kan inte garantera att alla parlinor är med gummiband eller hur, och gummiband går ju som bekant sönder och ersätts med vad ? en knut ? ett nytt gummiband ? mm mm
vad jag försöker göra är att få bland annat SSDF att tänka efter och ransaka sig själva samt kanske ändra sina dåliga vanor till bättre, till en punkt där folk själva får avgöra vilka risker de vill ta, efter att ha fått all fakta klar för sig över vad som kan hända både positiv och negativ. (är det inte det utbildningen/kursliteraturen är till för ?)
Detta anser jag inte sker idag då SSDF mest verkar fylla ett behov av inbördes beundran. Åtminstånde är det så jag tycker det verkar.
Fortfarande saknar jag svar på flera av mina frågor/påståenden som jag gjort i tidigare inlägg i denna thread.
Om jag får lov att hacka lite på SSDF kan väl du svara bara rent personligt vad du tycker.
Ärligt talat, titta in på
http://www.ssdf.se och titta efter vad man som dykare kan hitta som verkligen riktar sig till alla dykare. Inte speciellt mycket eller hur, mest en massa blanketter och formulär.
Vart tar denna kunskap vägen ?
När man fyllt i blanketten samlas den in hos SSDF, men vart tog informationen av alla dessa blanketter vägen ? var är kontentan av exempelvis dykrapporten ?
var kan jag som anonym dykare titta på denna rapport ? så att jag själv kan dra slutsatser om vad som egentligen har skett och hur man kanske skall bemöta detta specifika hot ?
Få insikt om vilka andra hot som lurar strax utanför min fantasi ? och vilka redskap jag har till mitt förfogande för att skydda mig. vad fungerar och vad fungerar inte ?
exempel, borde inte alla dykare få reda på att folk har dött av att inte ha regulatorn i munnen när man har tagit av /satt på fenor ? har du som instruktör regulatorn i munnen ? du behöver inte svara, men tänk på det, det är bara en av många saker som tyvärr altförofta inte tänks på eller känns till.
Borde inte all denna information anonymiseras och sedan låta alla dykare ta del utav den ?
Om vi så "bara" hindrar en enda incident med detta arbete, är det inte värt det ?, Det tycker ialla fall jag.
sedan kan man ju visst hålla hand om man inte vill ha en lina, eller ännu bättre hålla i varandras västar.
Dock finns det ju alltid en risk av att om någon av dykarna får panik, kommer denna dykare att "klättra" på sin partner och försätta båda i en situation med stor fara.
Se ! Fördelar och nackdelar med allt
MVH
HobbE