Mekanikmanövrering

Råkade ut för ett haveri när ena trissan bak lossnade kedjan slog knut på sig och bakväxeln bröts krokig jämte växelörat.

Bara delarna växelöra och bakväxel Ultegra gick på närmare 1000 Kr.

Men nu när jag också passade på att byta kejan så fungerar växlingen både fram och bak mycket distinktare och snabbare än tidigare.

Jag inser nu att något varit slött i bakväxeln senaste säsongerna. Gamla bakväxeln såg juste ut men sannolikt var antingen fjädrar trötta eller lederna tröga.

Brukar ni göra ren bakväxeln eller byta bakväxel efter ett visst antal mil? Jag har kört drygt 800 mil på bakväxeln och den har sannolikt gått minst lika länge hos tidigare ägare.

Byta fjädrar verkar inte vara ett alternativ. Enligt min cykelhandlare så är den enda reservdelen från Shimano till bakväxeln trissorna.

Thure
 
Reservfjäder till vakväxelförare + regelvundna vajerbyten

Jag minns när SRAMs Grip-shift vridreglage kom till MTB på bred front runt 1994-95, så hade de en betydligt större vajerfriktion än Shimanos Rapid Fire reglage. Detta upptäckte givetvis Shimano och monterade i en svagare fjäder i sina bakväxlar, så att de inte skulle fungera så bra ihop med Gripshift. Detta resulterade i två saker. Dels fick Gripshift öknamnet Grip-shit, dels tog någon tredjepartstillverkare fram en kraftigare utbytesfjäder till Shimanos bakväxelförare, så att den skulle funka klockrent med Grip-shift. Efter ett tag kom SRAM med en egen bakväxel, så var detta problem ut världen.

Det kan sakert finnas några utbytesfjädrar kvar på någon hylla hos någon cykelhandlare, men då de är gjorda för Shimanos MTB-grupper, så vet jag inte om de passar för Shimanos racer-växlar.

Ture! Sedan är det ju alltid lämpligt att byta vajer + vajerhöljen emellanåt, då dessa successivt får större friktion (vilket kan vara svårt att märka förrän man har bytt sina vajrar + höljen). Ibland kan det räcka långt med att bara byta ut den sista böjen på vajerhöljet. Läs mer på http://sheldonbrown.com/cables.html.

På fem cyklar har jag förresten medvetet monterat en Sachs Plasma bakväxel istället för en XT/XTR-bakväxel. Främst för att detta resulterar i en väldigt liten vajerböj närmast bakväxeln - speciellt när bakväxel-vajern går längs toppröret! Liten vajerböj = låg vajerfriktion = fungerande växling! Dessutom är Plasma-bakväxeln fullt demonterbar, vilket är både praktiskt och lönsamt när olyckan väl är framme. Tyvärr tillverkas inte Plasma-växeln länge (snyft).

Den enda rengöring som jag ger mina bakväxlar, är att jag skrapar rent trissorna från skit. Detta sker då bara vid punkalagning (slangbyte) och byte mellan sommardäck och vinterdäck. Är jag riktigt nitisk, händer det att jag samtidigt också smörjer upp bakväxelns ledpunkter.

/Niklas
 
Kransskydd av största storleken ;-)

Kan spara ekrar, svordommar mm när grejorn viker sig...
Att se över växlar, bromsar, virar och lager brukar resultera i lättare cykling samt mindre problem.
Bara för att din bil skall ha 6000km mellen servicetillfällena (så att den kan gå sönder där det svider) betyder inte att din hoj klarar sig lika länge. En gång i månaden gör jag riktigt rent och smörjer samt justerar, gissa hur ofta jag har problem? Kedja skall bytas när den börjar sträcka på sig.
//J
 
Trissorna är viktiga

Förr körde jag tre kedjor med byte hundra mil i stöten tills kassetten var slut och det var kjedjorna då oxå en viss försämring av funktion kunde märkas mot slutet av kedjors och kassetts livslängd. Den tror jag att den slitna kedjan och kassetten kan lastas för. Numer byter jag kedja när kedjemätningsverktyget säger att den töjt sig 0,75 %.

Vajerbyte är bra för funktionen jag plägar ha bytt vajer på ca 7500 - 10000 km.

Slitna trissor är väldigt bra om man vill ha dålig funktion på bakväxeln så de bör bytas så fort de är märkbart slitna och rengöras när kedja och kassett får extra tillsyn. Det gör jag var 1000 km.

Min mest körda bakväxel, Deore, har gått 24 000 km och växlar ännu bra. Min retroracer har en Shimano 600 friktionsväxel som växlar så bra en friktionsväxel kan växla och även på den är det viktigt med bra trissor för bra växling, nya vajrar är inte lika viktigt då det inte är några särskilda toleranser som skall ombesörja att växlarna går i utan det får man göra med örat.

Växlarna rengör jag var 1000 km och smörjer lederna försiktigt och eftertorkar noga.
 
Senast ändrad:
Intressanta inlägg

att läsa.

En frekvent felväxling jag råkar ut för, i varje fall med slitna kedjeväxlar av olika modeller, är att kedjan hoppar över minsta klingan fram när jag växlar ned och lägger sig på ramröret utanpå vevaxeln. Tror att detta ofta beror på att det är dålig återfjädring av kedjan i bakväxeln.
Oftast går det bra att växla upp igen på större klinga fram utan att behöva stanna.

Märker nu med ny bakväxel att jag inte alls råkar ut för det problemet.

Thure
 
Justera framväxelns ändlägen

Thure! Om du har problem med att kedjan hoppar i fram, så bör du väl kunna justera ställskruvarna på framväxeln för att få bort problemet?
/Niklas
 
Thure! Om du har problem med att kedjan hoppar i fram, så bör du väl kunna justera ställskruvarna på framväxeln för att få bort problemet?
/Niklas


Nej det räcker enligt min erfarenhet inte när bakväxeln inte samlar upp överbliven kedja tillräckligt distinkt.

Thure.
 

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg