Jag skapar en ny tråd då det är lite för mycket OT för "onsight racket" tråden...
Har man inga bekymmer med ledpsyket i sånna här fall så är det förstås helt onödigt med medvetna fall utan det räcker säkert med svåra on-sights för att underhålla psyket. Jag är inte där ännu, i alla fall inte på egna säkringar, men det är mycket bättre än tidigare... Och självklart går jag på on-sights över min grad, det är då ledpsyket sätts på prov.
Mitt favoritsätt att ta medvetna fall... Jag kör gärna medvetna fall på leder jag gjort tidigare, och favoriten är två bomber säkringarna rätt tätt, med en tveksam säkring över den. Jag har blivit förvånad över hur vissa säkringar har hållit... Jag tycker att detta är riktigt nyttigt då min fallrädsla på trad är till stor del grundad på tveksamhet över om säkringen kommer att hålla eller ej.
Jag menar att man inga behöver göra det. Om jag är pumpad till max och vet att om jag inga får bra grepp på nästa lilla skitlist så åker jag av. Sträcker du dig efter den och känner hur fingrarna glider av så vet du att du faller i just det ögonblicket och gör det någerlunda kontrollerat. Det är inte helt olikt ett medvetet fall. Det som skiljer sig är hur länge man har varit medveten om att man ska falla. Om man slinter eller halkar av helt utan förvarning är en sak, men mycket ofta så finns en millisekunds vetskap om man man kommer att falla av innan man faller av, och ofta inte helt överaskande då det sker ofta då klättringen är svår. Är jag inte rädd för själva fallandet så blir inte sånna här lägen lika läskiga, förutsatt att säkringarna är bra.Det är det jag menar, att jag gör skillnad på fallträning och släppträning.
Har man inga bekymmer med ledpsyket i sånna här fall så är det förstås helt onödigt med medvetna fall utan det räcker säkert med svåra on-sights för att underhålla psyket. Jag är inte där ännu, i alla fall inte på egna säkringar, men det är mycket bättre än tidigare... Och självklart går jag på on-sights över min grad, det är då ledpsyket sätts på prov.
Jag förstår inte riktigt vad han menar... Sportklättrare och bouldrare misslyckas mängder av gånger innan de sätter sina projekt. Menar han att deras många misslyckanden påverkar dem negativt? Sport, trad eller bouldering, ett misslyckat försök är ett misslyckat försök... Jag tror att det är vilken inställning man har till dessa försök avgör om man blir präglad eller ej.dave mcleod, som också är en varm förespråkare av fallträning, påpekar att man samtidigt måste passa sig för att prägla sig själv på att misslyckas, dvs falla av för att man har gått över sin gräns.
Gäller kanske detta upprepade försök på samma led där man åker av på samma ställe om och om igen? Annars låter detta helskumt, man släpper ju taget om grepp hela tiden, även när man klättrar uppåt. Att luta sig tillbaka i ankaret eller stand är inte helt olikt att luta sig bakåt och släppa inför ett fall. Det är väll vad som går genom huvudet när man släpper som är det intressanta, inte vad sjävla muskeln gör? Jag måste ha förståt helt fel, det låter lite för mysko, eller är jag inte helt på det klara med vad muskelminne egentligen är.Kritiken, som nu senast i en spalt i Climbing eller möjligen Rock and Ice (jag tjuvläste i pressbyrån), verkar ungefär gå ut på att man inte skall lagra in engrams, muskelminnen, av att släppa taget.
Det vill säga att diskussionen står mellan exponering och habituering av fallandet mot inlagrandet av felaktiga muskelminnen.
jag skulle till exempel inte fallträna på dubiösa placerngar men vid hård trad är det just där jag behöver pressa mig.
Mitt favoritsätt att ta medvetna fall... Jag kör gärna medvetna fall på leder jag gjort tidigare, och favoriten är två bomber säkringarna rätt tätt, med en tveksam säkring över den. Jag har blivit förvånad över hur vissa säkringar har hållit... Jag tycker att detta är riktigt nyttigt då min fallrädsla på trad är till stor del grundad på tveksamhet över om säkringen kommer att hålla eller ej.