• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

"Medizinalpetrol"?

Hej,

Jag skulle vilja fråga om någon kan hjälpa mig med att kanske hitta någonting på internet angående "Medizinalpetrol". Tysk ord... men vet något mer om "Medizinalpetrol"?
Tacksamt för ett svar.
 
Var har du hittat ordet? Jag kan inte hitta det alls på internet... Medizinalbenzin finns det nog.
 
Fritt av mig översatt "En flaska lägenhetsbråk", det är vad som avses, fast på tyska.
Och du Kikki (kristina), varför två på en o samma ?
 
Medizinalbenzin finns det nog.
Precis, skulle gissa på "kemiskt ren bensin".

Finns att köpa i små flaskor i de flesta livsmedelsbutiker, leta i hyllan med aceton och fläckborttagningsmedel.
Större mängder, typ till ett friluftskök, har jag inte direkt koll på var man köper men det finns det säkert någon som har! (Typ, "du letar lika bra som jag på internet" om det nu var kemiskt ren bensin du sökte...)
 
Heptan?

Kemiskt ren bensin eller heptan i 1-litersflaskor finns i färghandeln eller varje (fysisk) friluftsbutik värd namnet.


peter