• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Medicin och alkohol?

Jag har alltid hört att det är väldigt olämpligt att dricka alkohol i samband med att man äter medicin, och egentligen ifrågasätter jag inte det rådet, men vill ändå veta om det verkligen är så svartvitt. Eftersom jag vet att det i detta forum finns en del väldigt medicinskt kunniga personer ställer jag frågan här.

För egen del äter jag inte särskilt ofta medicin och dricker inte heller särskilt ofta alkohol, men nån gång händer det att jag tar värktabletter. Oftast alvedon eller Ipren och nån gång då och då även Naprosyn mot den migränartade huvudvärk jag ibland drabbas av. I det senare fallet är för övrigt knappast alkohol aktuellt eftersom jag då föredrar att ligga helt stilla i ett mörkt rum tills värken släpper.

Just för tillfället är jag mitt i en penicillinkur. Vilka är riskerna om jag skulle vilja ta en öl eller två eller ett glas vin eller två? Jag är alltså inte ute efter att supa mig berusad, vilket jag för övrigt nästan aldrig är, men ett par glas av en god dryck till maten kunde vara trevligt, även om jag tagit medicin.

Vad säger David, Thure, Strykarn mfl?
 
www.apoteket.se

Eller apotekets läkemedelsupplysning, 0771 - 450 450, kan dygnet runt och helt gratis ge dig svar på det du behöver veta.

Gå annars in på närmsta apotek så kan dom också hjälpa dig.

Uffe
 
En medicinare eller farmaceut, vilket min mor var, kommer att svara dig att det bästa är att låta bli att fresta på kroppen med alkohol när du har en infektion. Men alkoholen tar inte bort effekten av penicillinet.

Raskesven
 
Ungefär de svar jag hoppades på. Tackar! ;) Då blir det nog ett glas rött i kväll...

När det gäller värktabletterna jag nämnde utgår jag från att situationen är likartad...