Medelvädersajter

Finns det nån bra vädersajt som visar upp medelväder (nederbörd, tempratur, vind osv).

jag har hittat weatherbase.com men undrar om det finns några andra.

Det jag ska använda den till är att planera resor. Det är ju inte så kul att åka nånstans om det regnar hela tiden, eller inte veta hur mycket (o vilka kläder) man ska ta med sig.

Finns det nån bra vädersajt som visar upp medelväder (nederbörd, tempratur, vind osv).

jag har hittat weatherbase.com men undrar om det finns några andra.

Det jag ska använda den till är att planera resor. Det är ju inte så kul att åka nånstans om det regnar hela tiden, eller inte veta hur mycket (o vilka kläder) man ska ta med sig.

Hint, medelväder kallas klimat.

Kolla www.rl.se

Kolla www.rl.se där ser du vädret som varit. men tror bara de visar senaste 24 timmarna. Men funkar bra tycker jag som vindsurfar. man kolla hur mycket det verkligen blåste de där timmarna som det var bra drag i seglet.

Egentligen

kan du behöva tiita på statistik från flera år för att se om vädret är regelbundet eller om det varierar mycket.

För Sverige har SMHI en hel del sådan data på sin web och det finns säkert många siter globalt både privata och från statliga organisationer. http://www.temperatur.nu/ är mycket bra för Sverige. Kolla http://www.temperatur.nu/forum/ om det finns länkar till motsvarande i andra länder.

Thure

Det beror ju lite på vad man är ute efter. För att avgöra nåt så ofriluftsaktigt som värmebehovet i en fastighet t ex månad för månad, på en plats, behöver man ju en sammanställning av graddagar. Jag vet inte om det finns gratis hos SMHI, men annars kan jag tänka mig att det faktiskt går att få fram från t ex Vattenfall.

checkmytrip

Då jag bokat tjänsteresa så kan jag logga in på www.checkmytrip.com med bokningsnummer och där se just medeltemp, -nederbörd mm för den aktuella månaden man ankommer men jag vet inte ursprungskällan till detta data. Och jag tror inte du kommer åt detta utan en flygbokningsref heller och då är vi ju bortom planeringen på resans tidslinjal..

/Patrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg