Med tanke på en trend...

Ja...

... tänkte också starta en tråd :) ..men hittade allihop... många som var före... så jag nöjer mig med denna som kanske kan sammanfatta intrycken istället öfr att kapa de andra trådarna...

Mina erfarenheter av olyckor och diverse konstigheter i fjällen är dessvärre lite för många...

Första året vi var uppe så drunknade en holländare (tror jag) i vadet mellan Alisjávri och Ahpparjávri...

Året därpå mötte vi en snubbe som sprungit östra leden upp, vi mötte honom på toppen när han snabbt slängde i sig en macka för att därefter springa tillbaka samma väg igen... har för mig att han var guide på fjällstationen, som tränade inför någon tävling.

Och gången efter det föll vår guide när vi klättrade östra leden...

Förra året såg jag folk som gick västra leden i sandaler och några med gummistövlar...

Så nog kan man tycka att det finns fog för att räddningstjänsten är oroliga för trenden... en tråd här på utsidan tycker jag bekräftade just hastighets hetsen... http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=44429

Thomas

"Mikael Oja berättar om en händelse som nästan låter osannolik. Mitt uppe på Kebnekaises sydtopp träffade han på en "fjällvandrare" med en svart sopsäck som regnrock och med Konsumkassar dragna över gympaskorna!"

Jörgen Fjäderlätt: PR-mästaren som dyker upp i de mest oväntade sammanhang?

;-)

avslutad210712

Gäst
Re: Ja...

thomalin; sa:
...Första året vi var uppe så drunknade en holländare (tror jag) i vadet mellan Alisjávri och Ahpparjávri...

Lite av nyfikenhet men vilket av vaden var det han drunknade i - det som är vid Alesjaures utlopp eller det som är närmare Ahpparjavri?

Malindo; sa:
"Mikael Oja berättar om en händelse som nästan låter osannolik. Mitt uppe på Kebnekaises sydtopp träffade han på en "fjällvandrare" med en svart sopsäck som regnrock och med Konsumkassar dragna över gympaskorna!"

Jörgen Fjäderlätt: PR-mästaren som dyker upp i de mest oväntade sammanhang?

;-)

"Kängor" med färgglada membran... Misstänker nog snarare Malindo.

GustavOh; sa:
"Kängor" med färgglada membran... Misstänker nog snarare Malindo.

Där tog min herre fel:

Malindo

- har vita membran
- som sitter inuti
- delvis färgglada kängor
- samt har aldrig varit längre norrut än Västerbotten
- och är alltför fâfäng i just dessa samhang för att ta pâ sio en svart sopsáck istället för en schick och ULig jacka med stajlig skärning.

Nå för att vara seriös ett ögonblick...

Kan det ligga något i att tempohöjningen i övriga samhället (inklusive lätt-och-fortvandring) skär sig mot fjällvärldens krav?

Jag menar inte på något sätt att lätta snabba vandrare i sig är en säkerhetsrisk. Givetvis inte! Men med lättare fötter ökar gapet mellan vad du klarar i goda förhållanden och vad dåliga förhållanden tvingar dig till.

Antag att Tunge Ture och Lätta Leif planerar en tiomilavandring. Ture klarar dagsetapper på en mil i snitt, alltså tio dagar. Han lägger till tre dagar för vila (eftersom han bär så tungt behöver han dom) och marginal. Leif har inga problem att gå två mil om dagen. Han räknar alltså med att sträckan tar fem dagar. Med sin lätta packning är han fräsch efter en sådan dag, och lägger alltså bara till en dags marginal.

Halvvägs in i vandringen råkar båda ut för ett rejält oväder som gör vattendragen svåra och farliga att passera. Det varar tre dagar.

För Ture gör det inte så mycket. Han ligger still i sitt tunga, men bekväma tält, äter lappskojs och smuttar whisky. Lite trist att bli stationär, men han har fortfarande fem dagar på sig att gå de sista fem milen. Med lappskojsen i magen istället för på ryggen är det ingen match.

Leif däremot är nu lite stressad där han trycker i sig sin femtioelfte powerbar under tarpen. Han har bränt sin vilodag plus två ytterligare. Tåget går i morgon och han har fem mil kvar...

Re: Re: Ja...

avslutad210712; sa:
thomalin; sa:
...Första året vi var uppe så drunknade en holländare (tror jag) i vadet mellan Alisjávri och Ahpparjávri...

Lite av nyfikenhet men vilket av vaden var det han drunknade i - det som är vid Alesjaures utlopp eller det som är närmare Ahpparjavri?

Sorry... det blev lite fel... dubbelkollade på kartan ... det vadet som jag menar är det som tagits bort från senare upplagor... p ga olyckan?

Har för mig att det aktuella vadet är något av de två mellan Miesakjávri och Ahpparjávri, jag är inte helt säker, kan ha varit det mellan Rådujávri coh Miesakjávri och också... nån som vet med säkerhet?

Har en gammal karta så jag kan inte se vilket som är borttaget...

Thomas

Re: Re: Re: Ja...

thomalin; sa:
Har för mig att det aktuella vadet är något av de två mellan Miesakjávri och Ahpparjávri, jag är inte helt säker, kan ha varit det mellan Rådujávri coh Miesakjávri och också... nån som vet med säkerhet?

Har en gammal karta så jag kan inte se vilket som är borttaget...

Thomas

Rättar..

Åkte till bokhandeln och kollade på en nyare karta och mycket riktigt... de två vadställena mellan Miesakjávri och Ahpparjávri är borttagna från kartan... har läst att dessa togs bort just efter detta dödsfallet...

Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg