Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Med risk för att verka okunnig :)
- Trådstartare mothesta
- Start datum
mothesta; sa:Men vad är en stighud?
Kanske man skall skaffa dem om man skall ut på turskidåkning?
/Nybörjaren Magnus
Det är väl ungefär som David säger. En remsa som har klister på ena sidan man fäster under skidan. Ger väldigt bra fäste och du klarar väldigt branta backar med dem. Ordet stighud kommer ifrån att man förr i tiden hade riktiga hudar som gled lite grann när man gick medhårs och fäste mothårs. Numera är stighudar syntetiskt framställda.
Om du behöver dem är en annan sak. Har du tänkt göra toppturer eller gå utanför leder så rekommenderas de. Att gå t.ex. mellan Abisko-Kebnekaise längs vinterleden klarar man sig utan stighudar även om ett pass (tror det är Tjäkta passet) kan vara bra att ha hudar på.
Med stighudar "åker" man inte skidor utan snarare "går" på skidor, så mina stighudar är inte på längre än nödvändigt.
/Jonas U
Måste åter blanda mig i. Många tycker det är dyrt med all utrustning, och här har du en grej som absolut inte är nödvändig om man går upp till Tjäktja och inte på så många andra ställen heller. På dom vanligaste turerna i svenska fjällen behövs dom inte. Sedan kan det tänkas att dom underlättar i vissa lägen, eftersom man kan gå mer "rakt på". Detta kräver å andra sidan mer styrka och kondition än att gå upp i sick sack i ett brant parti. Jag förutsätter att man har vanliga turskidor med stålkant. Jag har gått väldigt mycket i svenska fjällen både rösat och orösat, även jo-jo leden och över räitaglaciären. Jag har prövat stighudar bl.a. en gång från Keb till Tarfala, när det var riktigt isigt, mina kamrater gick utan. Jag tyckte det var bökigt att få på dem och av dem, dom tynger bra i ryggsäcken, och det glider fasansfullt illa mellan uppförsbackarna. Jag har sett folk med telisskidor gå långa sträckor med hudar på för fästets skull. Det föreföll inte vara något större nöje!utter; sa:Att gå t.ex. mellan Abisko-Kebnekaise längs vinterleden klarar man sig utan stighudar även om ett pass (tror det är Tjäkta passet) kan vara bra att ha hudar på.
\C
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg