McKinley Explorer 65

Hej,

Är det någon här som kan ge ett utlåtande om McKinley's nya Explorer 65?
Jag kände på den i (Intersport-)butik häromdagen och tyckte att den kändes ganska gedigen och bra konstruerad, men jag är novis på området...

Jag ska vandra i fjällen för första gången i augusti, då jag planerar att gå Fjällräven Classic med en kompis (Vi delar tält, kök mm)
Skulle denna ryggsäcken kunna vara nåt för mig?

(Ryggsäcken som jag köper har jag också tänkt att använda då jag åker ut på helg-klättringar, då jag behöver ha med mig komplett klätterutrustning, tält mm)

/Kenny
 
Tveksamt...

... utan att ha sett den säcken du tittat på så är min kommentar att det känns tveksamt som ett bra köp... givetvis beroende på användningsområde och belastning.

Min sambo köpte en McKinley rygga första gången vi var på fjällvandring tillsammans... typ 7-8 år sedan... den satt dåligt släppte i avbärarbältet och var allmänt instabil, åt alla håll... hon har aldrig använt den sedan dess... köpte en Haglöfs inför nästa tur... den använder hon fortfarande.

Jag tror att när man köper de viktiga delarna i utrustningen, Skor, Ryggsäck, Tält och sovsäck så skall man nog inte snåla... det blir bara dyrt istället när du inser att du måste ha bättre grejer...

Mitt råd är att om du inte har råd just nu, att om du har möjlighet, låna en bättre ryggsäck.

Thomas
 

avslutad210712

Gäst
Har inte sett säcken men om man köper nytt så tycker jag att man skall fundera lite på vikten. 2850 g för 65 L och en kostnad av 1.900:- gör att i alla fall jag skulle se på andra säckar. Osprey Aether 70 liter 2.07 kg 1890:- på addnature tex och med troligen bättre bärsystem. Finns massor av säckar som väger mindre och ändå inte är dyrare utan att du behöver gå på lättpackningssäckar.
 
Ryggsäcken är rätt avgörande, börjar man fel kan allt gå åt pipan!
Du har nu med ditt ryggsäcksval möjligheten att välja väg Tungt, svettigt eller lätt och trivsamt.....
Hellre en lätt, begagnad säck av bra märke som passar än en av tveksamt märke, passform och tung.
Sen ett par ord om det här med pris 1900:- är allt bra nära 2000:-.

go tur
 
Ryggsäcken är rätt avgörande, börjar man fel kan allt gå åt pipan!
Du har nu med ditt ryggsäcksval möjligheten att välja väg Tungt, svettigt eller lätt och trivsamt.....
Hellre en lätt, begagnad säck av bra märke som passar än en av tveksamt märke, passform och tung.
Sen ett par ord om det här med pris 1900:- är allt bra nära 2000:-.

go tur
 
Everest Classic 60

Jag kan absolut rekommendera Everest Classic 60 från Stadium.
Kostar 599 kr och är värd precis varenda krona.
Jag har vandrat med den ca 9 mil, än så länge och har inga funderingar på att byta än så länge.
Jag köpte den med risk för att den skulle vara ganska kass. Men tji fick jag :)

Jag är mycket nöjd med den! Rejält stabilt och mycket bekvämt avbärarbälte gör att den sitter som gjuten mot ryggen.

Säcken väger idag, efter att ha strippat den något, ca 2kg. Men vill man kan man ta ut al-ramarna och använda ett ihopvikt cellplast-liggunderlag som stomme, som jag själv gör. Då väger den 1,75kg.

Relativt lätt, stabil, bekväm men framförallt billig!

//Peter
 
Jag har nu provat ett antal ryggsäckar bland annat ett par olika från The North Face, Haglöfs Oxo 650 och Everest Classic 65.

Båda ryggsäckarna från The North Face samt Everest-säcken var för korta i ryggen, så de valdes bort ganska fort. Haglöfs-säcken kändes inte särskilt bra i passformen, så den valde jag bort med.

Istället fastnade jag för Arc'Teryx Bora 80 som satt "som en smäck" på min rygg, och som kändes riktigt bra kvalitetsmässigt. Dock fanns det väl minustecken på den säcken med, framförallt priset (3495:), men även vikten (3 kg). Men jag tror jag gjorde ett bra val.

Någon erfaren vandrare som kan ge sina synpunkter på valet?
 
Är jättenöjd med min 75liters Bora,sambon med sin 95liters.
Det är väl att det i dessa lättpackartider anses ett för tungt val samt att man bör klara sej med mindre volym.Dessutom har ju Arcteryx förnyat sej med vattentäta säckar.
Jag har alltid tyckt att min säck är jättebekväm.
Klart det blir den säcken jag tar på vår lite längre tur nu när semestern börjar och det inte bara är knata-över-natten-turer.
 
Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg