MBT: Masai Barefoot Technology

barfota-bildäck?

massaierna har ju sandaler de gör av gamla bildäck=väldigt rundade sulor.
Är det månne just det som är den dyrbara teknologin.
Mej veterligt har massajer likadana fotsulor som andra...
Dessa sandaler (av bildäck alltså) är mycket billiga att köpa på marknader.

Ja ville man göra det riktigt enkelt för sig så kunde man ju helt enkelt följa salig Povel Ramels bud och ta av sig skorna...

Whew, jag tror jag ska känna av bra mycket besvär från knän och höfter (och verkligen tro på sandalernas undergörande egenskaper!) innan jag byter ut mina randsydda mot sådär fula skodon, ens på sommaren!

Tja, om man kollar lite på den grundläggande idén, dvs att simulera mjukt och inte platt underlag, så tycker jag det verkar vettigt för att förbättra hållning och ge alla små kompensationsmuskler en omgång. Vad jag förstått används de av proffscyklister eftersom deras benmuskler tränas ganska monotont. Sen finns det ju alltid konstiga idéer som slår igenom; kommer ni ihåg näsplåstrena under nåt fotbills-VM? Såg ett sånt på en cyklist på Girot i måndags...

Men frågan var alltså inte om nån hade åsikter i största allmänhet, utan om nån hade testat.

(Ja de är ganska fula.)

Jag äger ett par MBT

Tja, om man kollar lite på den grundläggande idén, dvs att simulera mjukt och inte platt underlag, så tycker jag det verkar vettigt för att förbättra hållning och ge alla små kompensationsmuskler en omgång. Vad jag förstått används de av proffscyklister eftersom deras benmuskler tränas ganska monotont. Sen finns det ju alltid konstiga idéer som slår igenom; kommer ni ihåg näsplåstrena under nåt fotbills-VM? Såg ett sånt på en cyklist på Girot i måndags...

Men frågan var alltså inte om nån hade åsikter i största allmänhet, utan om nån hade testat.

(Ja de är ganska fula.)

Då jag går mellan 3-4 timmar per dag i mitt arbete har jag efter 8 år fått problem med inflammerade muskelfästen bl.a. i knän och höfter. Köpte ett par MBT kängor för 2 månader sen då jag läste att knän och höfter skulle avlastas med dessa på fötterna. Mina knän har faktiskt blivit bättre men höfterna är fortfarande inflammerade. Jag tycker att skorna är värda sitt pris med den lindring jag fått i knäna. Men har man inga problem med kroppen förstår jag inte vitsen med att lägga ut så mycket pengar.

Då jag går mellan 3-4 timmar per dag i mitt arbete har jag efter 8 år fått problem med inflammerade muskelfästen bl.a. i knän och höfter. Köpte ett par MBT kängor för 2 månader sen då jag läste att knän och höfter skulle avlastas med dessa på fötterna. Mina knän har faktiskt blivit bättre men höfterna är fortfarande inflammerade. Jag tycker att skorna är värda sitt pris med den lindring jag fått i knäna. Men har man inga problem med kroppen förstår jag inte vitsen med att lägga ut så mycket pengar.
Nä alltså, lösningarna på den sortens problem står ju ofta att finna genom att prova sig fram. Testa de lösningar som fungerat för andra och kanske framförallt tro på det man testar (även placeboeffekten är ju en stark kraft att räkna med!!!) Ortopederna säger bara "Fan nä, inte går det operera." Och det gör de rätt i.

Kanonbra!

Jag går sen två år tillbaka helst inte i annat än MBT-skor. Har ett par sandaler, ett par "vanliga" skor och ett par kängor. Jag hade inga speciella problem innan (inte knäont, höftont, ryggont eller liknande), inte så att jag led av det i alla fall, men det jag märker är att jag blivit MYCKET rakare i ryggen - jag hade en rejäl svankrygg tidigare, med tillhörande framskjutna axlar, vilket inte är särskilt nyttigt i längden. Hållningen blir mycket bättre helt av sig själv, när alla de små musklerna kring alla små leder börjar jobba... muskler som man inte ens vet att man har och som i vanliga fall och vanliga skor är väldigt passiva! Och jag blir inte trött i fötterna/benen/ryggen/kroppen ens efter att ha stått och gått på det hårdaste stengolv i en hel dag. Blodflödet i ben och fötter ökar markant, det märkte jag dag nummer ett efter att ha haft på mig skorna i ca en timme. Jag var knallröd upp på halva låren, ungefär som om jag stoppat benen i ett hett badkar! För närvarande kan jag tyvärr inte använda skorna i jobbet, hälkudden tål inte ammoniak och jag jobbar i ett stall så det funkar inte, och de dagar jag inte rider mycket står och går jag mycket på hårt betonggolv och blir då supertrött i fötter och ben. Sen går jag hem och tar på mig sandalerna, och är som ny efter en kvart... faktiskt helt otroligt! Så jag kan verkligen rekommendera MBT, även till folk som inte tycker sig ha några egentliga problem! :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg