MB och Col du Midi 14 - 24 mars

Då var det dags att spika årets lilla påskresa som för oss i år infaller mellan den 14 och 24 mars.

Vi kommer att, som förra året, dra ner till Mont Blanc och tälta vid Aiguille du Midi.
Om någon annan skall ner och göra en tur så säg till, det är inte omöjligt att både jag och min tjej, (alt bara jag om det är en tyngre tur) hänger med. Vi har stor vana av att bo i snö men lär oss om alpin klättring och mer avancerad bestigning gradvis. Vi är även öppna för förslag om någon av er som kör en säsong där nere kan fungera som sällskap/guide för en tur eller två. Hör då av dig så löser vi kostnader osv.

Vi har ett gult bibler tält med grå absid som vi brukar slå upp på helt fel plats så titta efter ett par som släpar runt på ett gult tält nere på glaciären.

Lite om att bo på Col du Midi------

Förra året hade vi en fantastisk vecka uppe vid Cosmiques hyddan och blev tältvakt åt andra som gjorde årets första bestigning vid tres monts rutten. (Bla medlemmar härifrån! Heja Klas o Co! )

Temperaturen var väldigt behaglig dagtid men det blir kallt i skuggan och på nätterna sticker det ner mot ca -25. Jag körde med syntetisk sovsäck med ett underställ och sov som en prins. Andra hade dunisar och frös för mycket för att vara kvar. Det är nog inte läge att ta med sommar sovsäcken med andra ord och min älskade fru körde med en tunn dunis inuti sin syntetsäck vilket fungerade utmärkt för henne. Vi kan även dra ihop våra syntetsäckar vilket faktiskt gör väldigt stor skillnad. Ett litet tält bevarar också värmen bättre.

Solen är obarmhärtig och efter några dagar såg vi ut som riktiga havrefras i ansiktet. Zinkpasta hjälper men höjden och torkan gör att man snabbt blir fnasig och bränd.

Mat går bra att laga själv men det finns även smarrigt käk och öl i Cosmique hyddan för dagar när man inte orkar med något alls. Det är dessutom god stil att gå förbi och handla lite där dagligen då man igentligen inte skall tälta mer än en natt men denna tiden på året sa det att det är helt ok. (Så länge som vi handlar, underförstått). Det är suveränt att avsluta dagen med att ta en matbit i stugan och titta på alla andra som sliter upp för berget.

Vår tanke är som förra året att klättra så mycket som möjligt men är fortfarande noviser på berget jämfört med alla de brunbrända spindelmannaliknande fransmän och övriga tappra själar som är där under veckan. Däremot är området tillgängligt för ALLA. Jag hämtade upp min 65 åriga, helt otränade far vid liften för en dagstur med huppeguppfärd och fotosafari. Han hade aldrig tidigare använt sele och aldrig ens sett ett par stegjärn. (Jag shortropade honom och jag föreslår på INGET vis att någon utan erfarenhet drar upp hit själv eller med andra som också saknar kunskap! Många dör här varje år, oftast noviser).Han bodde i stugan den natten vilket jag tror kostar ca 50 Euro. (osäker dock)

Då vårt posklåv infinner sig tidigare än förra året ser vi inte så stor sannolikhet att göra en bestigning av MB men håller alternativet öppet om snöläget tillåter. Förra året blev vi tvungna att vända efter ett par försök då vi dels var på tok för långsamma *flås flås* : ), dels inte hade skidor. Tres mont vägen var förra året försedd med en tämligen riklig mängd snö längre upp och utan skidor förstod vi det som att det skulle vara mycket svårt. I år är vi bättre tränade och kan säkert komma upp om vädret tillåter men detta är som sagt inte vårt primära mål då tres monts vägen är obehaglig om det är för mycket snö enligt oss. En veckas klättring och lek är vår plan alltså, inget extremt.

Området är dock fantastiskt och det finns en oändlig variation av allt från vackra promenader till lodräta väggar av is eller mixed som kan vara allt från 5 till 300 meter höga. Kort sagt är det svårt att beskriva området och cosmique hyddan bjuder alltid på gott sällskap och öl om man blir för sliten i tältet. Att sitta på terassen och se laviner storma ner för sluttningen är en oförglömlig upplevelse för alla som gillar natur och berg.

Vi flyger till Geneve med Swiss för ca 2400 per person och tar bussen till Chamonix därifrån.

Hoppas vi träffar några av er på berget! (Vi är i ett gult bibler tält som sagt)

Tina och Kristian
Uppsala

Ha ha jovisst är det en hel del skidåkare vid liften : )

Men förra året var det i princip tomt på tält. Den enda som tyckte det var helt ok att tälta veckan vi var där i fjol var Gregg. 13 ggrs veteran och mountainguide från Denali. Jag har aldrig sett någon bestiga en vägg så fort som honom. Han sprang upp. Helt otroligt. Skidåkarna är ju bara uppe på kammen men visst är det långt ifrån folktomt vid liften! Det är å andra sidan ganska trevigt med lite stim kring stugan och liften. Vi har många gånger varit ute så långt bort från folk att man nästan glömmer hur de ser ut. För några år sedan var jag ute på en långsegling längs USAs östkust och jag kan säga att berg är minst lika ödsliga som en tom horisont efter några dagar till havs!
Jag tycker ofta det är trevligt att se skaran med skidåkare som tömmer ut från liften. De beger sig ändå inte ner på glaciären där vi tältar men kan bjuda på ganska rolig underhållning om man är kvar vid lägret så sent på morgonen. Oftast var vi uppe på berget när skidåkarna började komma så vi märkte inte av dem alls.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg