Maximal nogrannhet hand-GPS?

Hur bra nogrannhet (x och y) kan man få med en vanlig liten hand-GPS, typ Garmin 60csx. Säg att man har helt fri sikt mot himlen, kanske får in 10 satelliter och låter GPS:en logga (dvs köra medelvärde) i en timma. Någon som testat att mäta in en punkt på detta sätt flera gånger och sett hur mycket det diffar?

Repeterbarhet

heter det att mäta samma sak flera gånger och se om det skiljer. (O)nogrannhet eller precision är hur mycket fel man mäter, din gps kan mäta upp sammma koordinater för samma punkt utan att det behöver vara "rätt" koordinater.
Men jag har inte orkat mäta upp varken det ena eller andra systematiskt, i normal användning för mig har precisionen alltid varit tillräcklig. Som bäst har GPSen sagt 3 meters onogrannhet tror jag.

Mikael

Normalt brukar jag också få tre meter som bäst. Nu har jag inga flashiga DGPS-superduperprylar, men det har ju ingen annan heller, så nästa som kommer till min geocache motsv. får ju samma fel och tre meter är tillräckligt.
Vill du ha noggrannhet ner på centimeter så kostar prylarna massvis. Skall du sätta ut en husgrund eller liknande så får du ringa Lantmäteriet eller Metria eller vad de nu heter.

Med mina GPS:er inställda för normal fordonsnavigering brukar noggrannheten ligga runt 5-6 meter.

Om jag aktiverar EGNOS/WAAS och har bra mottagning kan jag komma ner till c:a 1-2 meters fel. Enastående egentligen vad en pryl för ett par 1000-lappar kan prestera!

Med mina GPS:er inställda för normal fordonsnavigering brukar noggrannheten ligga runt 5-6 meter.

Om jag aktiverar EGNOS/WAAS och har bra mottagning kan jag komma ner till c:a 1-2 meters fel. Enastående egentligen vad en pryl för ett par 1000-lappar kan prestera!
Vad GPS:en rapporterar i noggrannhet och vad det verkligen är skiljer sig ganska mycket. De flesta tester har visat att EGNOS/WAAS snarare ger sämre precision (i alla fall med "konsument"-gps:er och dagens tillämpning). Vill man läsa mer och fördjupa sig kan jag rekommendera denna sida:
http://www.gpspassion.com
Edit: Vet inte om det har förändrats i och med att EGNOS nu skall vara i reguljär drift? Men det handlar ju också om och hur mottagarna använder systemet.

Senast ändrad:
Problemet är väl egentligen att man kan få allt mellan 0 och 15 meters fel, och man vet aldrig vilket man egentligen har. Det går ju inte att relatera till en karta eftersom även kartorna innehåller felmariginaler.

Jag har sett ett punktdiagram för en mätning som en kollega till mig gjorde, med en enklare handhållen GPS-mottagare. Under en timmes tid loggade han punkten en gång i minuten (säger vi) med mottagaren liggande på en och samma sten. Förhållandena var goda.

Resultatet blev ett punktmoln, där som sagt alla noggrannheter fanns representerade, från 0 m till 15 m, kanske till och med nån enstaka punkt som drog iväg upp till 50 m. Genom nåt slags klusteranalys kan man säkert räkna ut en genomsnittlig eller minsta felmariginal ur det.

Vänder man på det och återbesöker punkter man tidigare mätt in under kort tid, så kan det skilja mellan tillfällena. Punkter inmätta under samma omgång med kort tid på varje har bättre noggrannhet mellan varann men sämre enskilda positioner. Punkter inmätta under lång tid på varje har oftast bra noggrannhet i sig men sämre mellan varann.

På Swepos sajt kan man kolla satellitprediktion, så man får så stabil mottagning som möljigt under en viss tid på en viss dag. Men det betyder inte att alla punkter under den tiden är perfekt noggranna, eller att punkter under sämre satellitförhållanden är mindre noggranna.

Så, jag skulle säga att noggrannheten i en handhållen GPS-mottagare ligger på mellan 0 och 50 meter, oftast troligen mellan 3 och 15 m. ;)

Hur kan man öka noggrannheten?

Gissar att man kan få ett bra värde om man loggar 60 positioner under en timme och tar medelvärdet av de 40 punkter som ligger närmast varandra.

Om man gör om samma typ av mätning ett dygn senare hur stor differens blir det då?

Thure

Gissar att man kan få ett bra värde om man loggar 60 positioner under en timme och tar medelvärdet av de 40 punkter som ligger närmast varandra.

Om man gör om samma typ av mätning ett dygn senare hur stor differens blir det då?

Thure

Ungefär så hade jag tänkt. Man gör om det några gånger och gör statestik. Enkelt, men det tar tid. Undrade bara om någon testat så man sliper göra det själv....

P.S.
Teorier om onogrannhet och repeterbarhet har jag koll på, det finns flera sätt att räkna på, och man kan skriva långa invecklade meningar om statestiken bakom. Trist. DGPS, både code phase och carrier phase, tvåkanals RTK osv har jag koll på eftersom jag jobbat med såna system, både Trimble och DataGrid. Men frågan gällde altså INTE såna system, utan vanliga enkla billiga GPS:er.
D.S.

Jag mätte faktiskt häromdagen med två GPS-er under mer än en timmes tid varje sekund. Bägge GPS-erna låg ca 1 decimeter från varandra. Största felet dem emellan blev över 60 meter...!
Om man kollar datamängderna (jag har plottat dom i en graf) förefaller det som om ca 80% av punkterna ligger inom 10 meter. Nåcon annan statistik har jag inte gjort.

Noterbart även att de bägge GPS-erna (GPSMAP60CSx och GPSMAP76CSx) rör sig ungefär lika mycket absolut sett.

Jag hade hoppats att man genom att använda en som referens skulle kunna få en fattigmans DGPS-funktion. Vilket uppenbart inte fungerar! Samt att jag numera är mer tveksam till att lita alltför mycket på vad GPS-en säger att den har för noggrannhet för stunden!

Man kan även läsa på Kryssarklubbens hemsida:
http://www.sxk.se/kretsar/vma
Det finns en artikel i bladet Sjölust nummer 2 2008 som är läsvärd!

Jag mätte faktiskt häromdagen med två GPS-er under mer än en timmes tid varje sekund. Bägge GPS-erna låg ca 1 decimeter från varandra. Största felet dem emellan blev över 60 meter...!
Om man kollar datamängderna (jag har plottat dom i en graf) förefaller det som om ca 80% av punkterna ligger inom 10 meter. Nåcon annan statistik har jag inte gjort.

Noterbart även att de bägge GPS-erna (GPSMAP60CSx och GPSMAP76CSx) rör sig ungefär lika mycket absolut sett.

Jag hade hoppats att man genom att använda en som referens skulle kunna få en fattigmans DGPS-funktion. Vilket uppenbart inte fungerar! Samt att jag numera är mer tveksam till att lita alltför mycket på vad GPS-en säger att den har för noggrannhet för stunden!

Man kan även läsa på Kryssarklubbens hemsida:
http://www.sxk.se/kretsar/vma
Det finns en artikel i bladet Sjölust nummer 2 2008 som är läsvärd!

Jag har sedan några veckor tillbaka 2 st GPSer, och om några dagar även ett cykelfäste (beställningsvara med viss levernstid) till den nya GPSen.

Vilket är det smartaste/enklaste sättet att kolla skillnaden mellan 2 st GPSer?
Jag har ingen bärbar dator, och även om jag skulle haft en sådan, så skulle jag inte ta med den på cykeln. Den nya GPSen (Garmin Vista HCx) har bara USB utgång så t.ex program som Visual GPS är nog uteslutet.
http://www.visualgps.net/VisualGPSXP/default.htm

Jag har tänkt mig att spara positionen varje sekund och använda Kartex med RT90 (position i meter) och sedan importera trackfilerna i Excel och räkna själv.

Finns det något bättre/enklare sätt att jämföra 2 GPSer?

Per

Jag

har läst någonstans att man inte skall ha två GPSer nära varandra då de stör varandra.

Så skall man göra test enligt ovan bör man nog låta GPSerna ligga ca 10 meter ifrån varandra och på positioner med likartad fri sikt mot himlen..

Thure

Att mäta under en timmes tid är för kort, om man inte väljer timmen noga. Det är bättre att välja ett tillfälle när satellitkonstellationen är optimal och mäta en kortare tid, än att på måfå mäta en längre tid.

Att mäta en gång till ett dygn senare är ännu dummare. Satellitkonstellationerna upprepar sig ungefär var tolfte timme.

Så långt som 10 meter behöver det inte vara mellan två GPS när man mäter, men det är dumt att ha dem kloss intill varandra. En halvmeter gör stor skillnad mot ingenting alls.

Att jämföra två GPS är meningslöst, då det varierar mer eller mindre slumpmässigt vilken som har bäst läge just för stunden. Under förutsättning att de är tekniskt likvärdiga, förstås. Om man jämför en modern SiRF-sak med en gammal sekventiell åttakanalare är det klart en annan sak, men det var det väl ingen som menade heller.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salgo60 GPS WGS84 SWEREF99 nogrannhet Navigering 2
Curthan Kart nogrannhet Navigering 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg