Mavasjaure

avslutad210712

Gäst
Går det att "gå runt" Mavasjaure på västra respektive östra sidan (egentligen Kaskaure). Vet att man kan studera kartan men någon trevlig rackare har placerat en symbol för skoterled precis där Kaskaure slutar. Om jag förstorar upp friluftskartan så ser det ut som att det finns land där mellan men läser man diverse beskrivningar av Piteälven så ingår Mavasjaure ofta som en av källflödena till den och i så fall torde det vara svårt att vandra där.

Och om det går så är frågan väl om det är lätt eller svårt eller om det ens är intressant eller om man skall hålla sig till leden.
 
Kanske kan hjälpa dig

Hejsan!

Jag kan kanske hjälpa dig ang Mavasjaure i Arjeplogsfjället. För ett par år sedan vandrade jag och en vän till Mavasjaure från Silvervägen via Ikesjuare. Vi gick till en semafor där man kan vända på den och det signalerar till ett sameviste på andra sidan av sjön. Tyvärr kom ingen och byn där verkade tomt. Så vi var tvugna att ta ett annat väg.

Vi tog östra vägen

Det står mer på min blogg under rubriken "Kan inte låta bli.." (inlagt 7 maj), det står vilken väg vi tog och även ett par bilder också. Jag har inte kartan bredvid mig och jag åker hem på fredag, då kan jag kolla vägen åt dig om du vill. Kan också pricka vadstället som vi tog oss över i en dal när vi korsade ett par dalar för att komma in i Vaimok.

Jonas
 

avslutad210712

Gäst
Vore kanon om du kunde lägga in sakerna.

Dels vill jag inte vara beroende av en båtskjuts som kanske inte finns och dels kanske jag vill gå en lite annorlunda väg eftersom vi har rätt gott om tid för att ta oss mellan Kvikkjokk och Silvervägen.
 
OK, då kollar jag på kartan i helgen. Men det står på bloggen vilken rutt vi tog. Det är inte så dumt att gå en annan väg också. Trots det inte finns stig eller led så var det inga problem att gå. Vi fick fin utsikt mot sjön, Sulitelma när vi fick längs sjön mot östra sidan. Mer kan jag inte säga i nuläget då jag inte har kartan med mig.

http://helags.blogspot.com/2006/05/kan-inte-lta-bli.html

Vi hörs!
 

avslutad210712

Gäst
macpac; sa:
Det är inte så dumt att gå en annan väg också. Trots det inte finns stig eller led så var det inga problem att gå.

Mina två första vandringar med mina föäldrar gick vi aldrig efter något som kallades led förutom en gång då vi gick den första biten från Vuoggatjålme till Ruonejåkka. I övrigt var det bara fritt strövande på fjället med karta och kompass och det var oftast inga problem förutom att en del jåkkar kunde bli lite besvärliga så just vad tar jag med tacksamhet emot råd om. Vet inte hur många gånger jag vandrat längs en liten, liten jåkk som är lite, lite för djup för kängorna bara för att så småningom inse att det blir till att ta av sig kängorna. Och har man då åtminstone tips om var man skall försöka ta sig över en jåkk där ingen led går så underlättar det mycket.
 
Passerade Mavas sommaren 2004 och var den första båtresenären det året. Kolla med Helambs i Vuoggatjålme, de vet nog om det finns någon som kör båtskjuts.
Killen som körde båten sade att stranden västerut runt sjön lutade kraftigt ned mot vattnet hela tiden och var tunggången.

Jörgen
 
Vadning och passering av dalen

Hej,

Ursäkta att jag har dröjt med att lämna mer info om vadningen. Som sagt, när vi kom fram till Mavas och vi förstod att det inte skulle komma nån båt, så gick vi ovanför trädgränsen, alltså uppe på kalfjället, inte vid sjön, detta för att slippa gå genom skogen och växter. Tex vi gick upp på norra sluttningen av Arjjevarddo och hela vägen mot Giesek där vi vände neråt mot Miekak (sportfiskeby). Vid Giesek bör man se nån stig som leder mot bron mot Miekak.

Dock övernattade vi en natt mellan Mavas och Miekak och hade en underbar utsikt mot Mavasjön och Nuortta Savllo.

Från Miekak där vi också övernattade gick vi upp mot Skärrebåtkåjavre, en liten dal mellan Pieskenhaure och Sartavagge. Vi gick in i Sartavagge och i den kan man se på kartan att det finns en förfallen kåta, där har vi inte varit men vi vadade några hundra meter uppåt från kåtan eller ytterligare mer. Vi vadade alltså över till norra sidan och gick sedan mot Vaimok. Där vi vadade var jåkken mycket bred, och kom upp till knäna ibland. Så var försiktig även för det kan vara stark ström ibland även om vattnet är lågt.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp! Lycka till och god tur!

Jonas
 
Sommaren 2004 passerade vi också Mavasjaure. Vände på¨semaforen och hann knappt pissa innan båten kom körande. Var full fart i byn, de hyr ut rum åt folk, har försäljning osv. Köpte ett drag, tog en kall öl och gick snabbt vidare. Mavasjaure ligger ju lite sunkigt till jämfört med Ikesjaure och Pieskehaure. Pieskehaure släppte inte ifrån sig en enda firre, men Ikesjaure var generösare. Bäst fiske hade vi dock i mindre sjöar vid avvikningar från leden.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Sommaren 2004 passerade vi också Mavasjaure. Vände på¨semaforen och hann knappt pissa innan båten kom körande. Var full fart i byn, de hyr ut rum åt folk, har försäljning osv. Köpte ett drag, tog en kall öl och gick snabbt vidare. Mavasjaure ligger ju lite sunkigt till jämfört med Ikesjaure och Pieskehaure. Pieskehaure släppte inte ifrån sig en enda firre, men Ikesjaure var generösare. Bäst fiske hade vi dock i mindre sjöar vid avvikningar från leden.

Raskesven

Vilken period? Vilken månad?
 
macpac; sa:
Raskesven; sa:
Sommaren 2004 passerade vi också Mavasjaure. Vände på¨semaforen och hann knappt pissa innan båten kom körande. Var full fart i byn, de hyr ut rum åt folk, har försäljning osv. Köpte ett drag, tog en kall öl och gick snabbt vidare. Mavasjaure ligger ju lite sunkigt till jämfört med Ikesjaure och Pieskehaure. Pieskehaure släppte inte ifrån sig en enda firre, men Ikesjaure var generösare. Bäst fiske hade vi dock i mindre sjöar vid avvikningar från leden.

Raskesven

Vilken period? Vilken månad?
Andra halvan av juli.

Raskesven
 

Liknande trådar