Problem med fläkten, men kom i mål
Tänkte i början av sommaren att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter men det var mycket mat som skulle torkas och sedan kom semestern emellan... Men här kommer nu lite om torken.
Byggkvaliteten tycker jag är ok för de pengar man lägger. Ollorna var lite svåra att få in (sitter lite tight) men efter lite användande så har plåten i skalet gett efter lite och det funkar bra. Jag köpte insektsnät och skar till att lägga på ollor, vilket visade sig väldigt smidigt. Inte minst när man ska skaka ner det torkade i burkar eller påsar (bara att vika nätet och ösa på).
Den är också lätt att köra och visar både inställd sluttid och den tid torken varit igång. Fyller man torken helt (10 ollor) tar det lite längre tid, men det borde väl vara normalt.
MEN, efter att ha torkat mat till 11 personer för en veckas tur så slutade fläkten att snurra. Värmeelementet går på, displayen och knapparna funkar, men ingen fläkt. Försökte felsöka men ville inte skruva mig för långt in innan jag kontaktat cdon.com som jag köpt den från. Cdon.com återkom ganska snart efter att jag kontaktat dem via hemsidan och meddelade att de skulle ta kontakt med tillverkaren. Några dagar senare fick jag valet att de antingen skickade en ny fläktdel eller att jag returnerade den trasiga torken och de skickade en ny. Jag valde att de skulle skicka en ny fläktdel (som enligt deras bifogade reservdelslista tycktes vara hela bakre enheten. dvs. fläkt med värmeelement etc.). En dryg vecka senare (lagom till att vi kom hem från vår andra semestertripp) så kom det en helt ny tork. Jag antar att det var enklare för dem att skicka en hel tork istället för att plocka ut bara fläktdelen. Det kan sägas att fläktdelen snäpps på i bak på ugnen och att detta inte kräver några verktyg.
Även om jag inte har någon tidigare erfarenhet av att torka mat så tycker jag är det känns som en ok tork. Gott om plats med 10 ollor. Frågan är om jag fick ett måndagsexemplar eller om problemet med fläkten är något som många/alla/en del får? Ska ta mig in i den trasiga torken/fläkten för att se vad det är för fel, det kanske kan ge en ledtråd.
/Mikael