Mått på Fjellpulkens skakel

avslutad210712

Gäst
Om någon som har Fjellpulkens skakel kan mäta hur lång/bred den raka biten där man fäster pulkan är så vore det bra. Skall pimpa mina pulkor så jag kan köra med deras drag utifallatt jag inte gör egna skaklar till vårturen.

Ser ut att vara 200mm. Typiskt mått när en konstruktör inte vet vad han eller hon ska konstruera så drar de till med något. "Tvåhundra blir bra."

På min Fjellpulken så är avståndet lite mindre än 200 mm , skickar med en bild hur min skakel är fäst och vilka mått jag har på den. Innan jag kom över den här pulkan så tittade jag på att göra en egen pulka med skaklar främst för att ha när jag pimplar men hade turen att komma över en fjellpulken i Uppsala så då lag jag ner mitt projekt.
Lycka till med skaklarna och du kan väl tala om hur du har gjort dom om/när dom blir klara.
Tomas

Bilagor

• Fäste för skaklar.jpg
    Fäste för skaklar.jpg
    49.9 KB · Visningar: 1,863
Bilden visar hur man inte ska sätta skaklarna i pulkan. Det är praktiskt att kunna ha dem ovanpå men gången blir en helt annan om man vänder dem rätt. [Notis].

Hej!
När jag förvarar pulkan och framför allt när jag transporterar pulkan i bilen så är det praktiskt att ha skalarna som på bilden.
Jag har haft skakeln på båda visen och har inte märkt något av de som Fjellpulken skriver om men så har den inte varit tung lastad heller max 15 kilo. Hur det funkar med högre vikt vet jag inte men det kan säker andra upplysa mig om.
Har inte använt pulkan så mycket kanske 5-10 mil. När jag tittade på alternativ till min barnpulka och rep som jag använde förut så letade jag efter en pulka (utan sits) som man kunde använda och till det skulle jag använda vp-rör (elrör) med rep i till skakeln men om det har det skrivits i tidigare trådar.
Det med att fälla/släppa ner ett rep under pulkan som bromsar ner farten vid nerförsluten är smart som du har gjort, att ha skakel istället för rep att dra med gör ju att nerfarten blir bra mycket mer kontrollerad när man är själv och inte har någon som kan bromsa i bak.
När jag använde min gamla pulka så fick man stå på i nerförsbackarna för annars kom pulkan ikapp och förbi dig!!;)
Nu ska jag ut och åka lite skidor, vi har äntligen fått lite snö som gör att man kan åka skidor så det gäller att passa på./ Tomas:)

Men hur brett är det..?

Pöjkar, nu får ni bli lite tydligare tycker jag.

De 20 cmetrarna, mellan vilka punkter är det..? Och du som anförde besvär mot det måttet, vilket mått får du och vad är det du mäter..? Syns inte direkt på bilden :)...

//J

Har mätt måttet på skakeln, inte på pulkan. Kanske bäst att ta kontakt så du får en skakel med rätt bredd. På min var måttet 200mm på skakelns raka del. Ser ut att vara det samma på Tomas pulka ovan.

Hur man ska fästa skakeln var inte menat som personangrepp utan ren information. I skogen, vid transport och mycket firning tycker jag också det är bättre att ha den felvänd. På stora isar och skare lugnar ekipaget ner sig betydligt om man har den rättvänd. Om den är felvänd går den att fälla under pulkan, om den är felvänd går den att fälla ovanpå pulkan. rent geometriskt tycker inte jag det borde spela roll eftersom drag och infästningspunkt blir den samma men upplever iaf på det hopfällbara draget att det blir stor skillnad eftersom dragets vikt gör att selen inte trycks uppåt. Sen har jag ibland en höftväska mitt på draget för att spara tid. (Slippa ta av pulkan från kroppen vid paus).

avslutad210712

Gäst
Har mätt måttet på skakeln, inte på pulkan. Kanske bäst att ta kontakt så du får en skakel med rätt bredd. På min var måttet 200mm på skakelns raka del. Ser ut att vara det samma på Tomas pulka ovan.

Tack för hjälpen. Var det måttet jag var ute efter.

Förstahandsvalet är ännu att göra en egen skakel men om jag inte får till något jag gillar så får jag köpa en Fjellpulkens men då måste jag skära bort lite material i fören på pulkan. hade varit enkelt att gå in och mäta i en afäär OM det hade funnits någon som säljer pulkor men nu har jag 10 mil enkel väg och det kändes lite för långt.

Fick svar från Fjellpulken på ett antal frågor och jag kommer att ta kontakt med deras svenska representant.

Tack för hjälpen. Var det måttet jag var ute efter.

Förstahandsvalet är ännu att göra en egen skakel men om jag inte får till något jag gillar så får jag köpa en Fjellpulkens men då måste jag skära bort lite material i fören på pulkan. hade varit enkelt att gå in och mäta i en afäär OM det hade funnits någon som säljer pulkor men nu har jag 10 mil enkel väg och det kändes lite för långt.

Fick svar från Fjellpulken på ett antal frågor och jag kommer att ta kontakt med deras svenska representant.

Vad har du för modell på pulkan..? Själv har jag numera en fullängds (200cm) i glasfiber, segebadentyp. Den kom utan skakel så det fick bli segebadens delbara i ganska tunna glasfiberrör. Funkar men det är kanske lite ömtåligt.

Har nu hittat förvarets skaklar i stål till segebadens modeller, kan köpas från Norge...

//J

Hej
Nu är jag med i matchen igen, såg det inte som något "angrepp" utan som du skriver ren information. Hur mycket vikt/prylar har ni i pulkorna när ni upplever att selen lyfts uppåt?
När jag har skidat med min pulka har vikten inte varit så hög och jag har inte upplevt att selen lyfts uppåt eller att den går lugnare. Den erfarenheten kanske kommer när jag har använt pulkan mer.
avslutad210712 du kan väl tala om hur du gör din skakel sen om det blir någon ! Det känns som att använda VP- rör , som jag tänkte använda, blir lite klent och framför allt så bör det bli ett problem i stark kyla för dom spricker ju lätt så om du hittar på ett bättre alternativ än VP-rör får du gärna dela med dig av det.
Tomas

Själv så har jag sökt efter glasfiberstavar/rör till ett fjellpulken skakel, har alla andra org.delar till skaklet.

Min fråga kan glasfiberrören nedan vara av samma kvalite som Fjellpulkens?
Stavar kan kanske bli för tunga?

Detta är mitt resultat hittills:
Glasfiberrör 15/12mm,2000mm http://www.carbix.se/product.html/glasfiberror?category_id=34
Pris 99:-/st Frakt Bussgods 59:- =259kr

Glasfiberstav 15mm,2000mm http://www.carbix.se/product.html/glasfiberstanger?category_id=34
Pris 189kr/st Frakt Bussgods 110:- = 488kr

Addnature ska ha 160kr x 4rör+80kr i frakt=720kr
Vilket kan vara värt det om det inte vore så kul att lösa själv!

Överkurs som jag hittade på forum om radioantenner, vet inte om det är till nytta eller inte
'Om glasfiberrören är av s.k. tunnvägg så stabiliserar du rören genom att fylla dem med klibbigt expanderande byggskum av den typ som expanderar 40 ggr.
Genom att fylla dem med byggskum eller isoleringsskum, ökar brottstyrkan mer än 20 ggr och du kan använda lättviktsrör även för krävande antenn konstruktioner.
Du klarar knappt att bryta av ett 50mm tunnväggsrör som har blivit skumfyllt.'
------------------
'Skummet kommer normalt i sprayflaskor med en smal plastslang som "applicator".

Du måste förlänga plastslangen. Jag hittade plastslang som jag nog hade köpt för sisådär 100 år sedan när jag hade moped(! Hmmm - mer än 30 år sedan, inte undra på at "the XYL" klagar på att jag samlar på mig prylar och aldrig slänger "braoha" saker) Plastslang av typen bensinslang för moped eller till vindrutespolarna för bil. Den var faktiskt fortfarande mjuk...

( Jag tar detta naturligtvis som ett bevis på riktigheten i att spara på diverse junk - utifall att... )

Så fort skummet lämnar slangen så expanderar det kraftigt. Det är möjligt att luften är en katalysator av ngt slag?

Du måste göra allt färdigt/använda allt skum. Du kan inte spara en halvt använd burk.

Om du skall blåsa i skum i 4m rör så räcker det med 2m slang om du applicerar skummet från varsin sida.

Det vore kanske bra om du kollade med din lokala byggmarknad om det finns ett professionellt byggskum i större mängder än sprayburkar. Kanske ett två-komponent skum?
Det viktiga verkar vara att skummet skall vara "klistrigt".

Det finns isolerskum som används till att fylla kaviteten mellan tegel fasad och byggblock av Leca typ eller lättbetong. Eftersom detta går åt i stora mängder så borde det finnas i en professionell förpackning. Skummet används även för isolerings av fritidsbåtar i stål.'
--------------------Sådär ja där var det slut på skummandet----------------------------

Kan dessa herrars teknik ge någon nytta vid skakelbyggen, eller är det bara vid större diametrar?

-----------------
Lite länkar om pulka:
http://www.outdoorseiten.net/forum/showthread.php?11611-Pulka-Gest%E4nge-Konstruktionsdetails
http://www.outdoorseiten.net/forum/showthread.php?37710-Pulka-Rollbrett
http://outdoorseiten.net/wiki/Pulka
http://www.outdoorseiten.net/forum/showthread.php?21897-Pulka-Selbstbau-Tipps-gesucht!
http://www.skipulk.com/ - Hier kann man das MYOG Pulkbook kostenlos downloaden
http://forum.outdoorseiten.net/showthread.php?t=21897 - Pulkathread im Outdoorforum
http://forum.outdoorseiten.net/showthread.php?t=11611 - Noch ein Pulkathread
http://forum.outdoorseiten.net/showthread.php?t=23786 - Die 3 Pulkas im Einsatz auf der Hardangervidda

Senast ändrad:
Intressant att skumfylla rör. Fjellpulkens skakel är solid på det förstärkta draget och ihålig på standard. Kan tänka mig att det fungerar med de solida. Vad de har för egenskaper är ju dock svårt att veta. Kapa med du-pont eller kallkapa med vinkelslip. Ge gärna feedback!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fibbla Göra egna Snötältpinnar, mått efterfrågas Turskidåkning 23
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg