Matpriser på fjället

Hur är det med priserna på Kebenikaise fjällstation vad det gäller frystorkat mm
Man har ju en viktbegränsning på flyget (20kg), så man kan kanske inte "bunkra upp" hemifrån.
(Det bör ju vara dyrare på fjället med tanke på transporterna)

Skall man kanske handla i Kiruna eller Nikkaloukta?
Hur brukar ni erfarna rävar göra?

Just Kebne fjällstation är väl ca 25-50% dyrare än alla andra fjällstationer, både vad gäller logi och mat i butiken. Inte så konstigt kanske m t p tillgång och efterfrågan.

Att handla i STFs fjällstugor undviker jag i görligaste mån, om det inte handlar om vikt som bara måste sparas. Ironiskt nog hittade jag en gång skidvallor till typ 75% av priset på Intersport... Annars ligger de 25+% dyrare än på vanliga affärer, men varierar mkt beroende på vilken vara. Dock är det imponerande lågt med tanke på att varorna måste transporteras ut i ödemarken (jämför priserna för en kopp kaffe på Söder resp Östermalm, där är det knappast transportsträckan som avgör priset...)

Men annars är det rejält dyrt jämfört med vanliga butiker. Störst blir skillnaden förstås mot det du hittar på vanliga Konsum, typ makaroner och påssoppor. Så handla i Kiruna eller Nikka, på tåget spelar det ändå ingen roll om säcken väger 20 eller 24kg (den är ändå åbäkig).

Jag vill packa allt i färdiga matpåsar hemma.

Ska vi nu vara lite luriga kan du ha ett handbagage på några kilo.
Klarar du viktgränsen då?

/Ulf

På sommaren brukar jag inte komma upp i 20 kg, dessutom bor jag så bra till (Uppsala) att tåget är enklare än flyget. Däremot har jag flugit till Svalbard för att göra turer. Har för mig att handbagaget på SAS får väga 8kg (osäker på om det är så nu), så du har hela 28 kg att leka med. Med skidpjäxorna på fötterna och dunjackan på brukar det gå bra. Tänk på att det egentligen kostar extra att ta med skidor (det brukar markpersonalen strunta i), men i såfall så går skidutrustningen utöver övrig utrustning: Altså 8 kg handbagage, 20 kg ryggsäck plus skidfodral (~4 kg) och pjäxbag (~5 kg).

Restaurangen tyckte jag hade ett attraktivt lunchpris. Vill minnas att vi betalade 80 i somras men nu kostar det tydligen 90 kr (Buffe). Hur som hellst så kostar det inte så mycket mer än lunch i stan.
Starköl på flaska 5 dl kostade 60 kr och är väl jämförbart med på krogen.

Däremot middag för 260 kr tycker jag är i saftigaste laget.

Maten har ju vissa transportkostnader...

Föresten: Medlemsfika, kaffe och bulle 20 pix

Senast ändrad:
På sommaren brukar jag inte komma upp i 20 kg, dessutom bor jag så bra till (Uppsala) att tåget är enklare än flyget. Däremot har jag flugit till Svalbard för att göra turer. Har för mig att handbagaget på SAS får väga 8kg (osäker på om det är så nu), så du har hela 28 kg att leka med. Med skidpjäxorna på fötterna och dunjackan på brukar det gå bra. Tänk på att det egentligen kostar extra att ta med skidor (det brukar markpersonalen strunta i), men i såfall så går skidutrustningen utöver övrig utrustning: Altså 8 kg handbagage, 20 kg ryggsäck plus skidfodral (~4 kg) och pjäxbag (~5 kg).

När jag flugit till longyearbyen har de aldrig vägt mitt skidfodral. Dessutom gick min stora ramrygga som övrigt baggage också, så jag klarade mig undan extraavgifter trots dessa två kollin och en fullpackad bärsäck 2000. Sweet! Samma visa med skidorna när jag flugit till tromsø och kiruna. Har jag bara tur eller brukar ni andra få betala extra för skidor?

För ett par veckor sedan fick jag för första gången på 20 år betala för skidorna på SAS mellan Stockholm och Geneve (detta trots att min packning, inklusive skidorna, vägde 18kg). Det är tydligen en ny regel och gäller ekonomiklass, i business kan man fortfarande ta med sig skidor utan att betala. Markpersonalen på Arlande och Geneve var helt klart på och släppte inte förbi någon.

När jag flugit till longyearbyen har de aldrig vägt mitt skidfodral. Dessutom gick min stora ramrygga som övrigt baggage också, så jag klarade mig undan extraavgifter trots dessa två kollin och en fullpackad bärsäck 2000. Sweet! Samma visa med skidorna när jag flugit till tromsø och kiruna. Har jag bara tur eller brukar ni andra få betala extra för skidor?

Jag har jobbat däruppe några säsonger och dom har blivit kinkigare på sista åren, antar att det beror på att det blir mer och mer poppis att åka dit. Många goretexknuttar som ska till Newtontoppen (varför?) och SAS-resenärer som vill bränna sin Eurobonus.

För många år sen vill jag minnas att min ryggsäck vägde 38 kg, det enda som hände var att dom satte en tag med "heavy" på säcken. Skidfodralet vägs oftast inte eftersom det åker med otympliga väskor. En gång betalade jag ordinarie skidfodralpris för ett skidfodral som innehöll en iskärneborr på 25 kg. Väl investerade 150:- eftersom övervikt kostar 100:-/kg.

På flyget Longyearbyen - Ny-Ålesund är det mer rättvist, där betalar man för varenda kilo, t.o.m skorna man har på sig.

Det är tydligen en ny regel och gäller ekonomiklass.
Jag tror den har funnits så länge det nya biljettsystemet har funnits och det är väl några år nu.
Det är möjligt att de har blivit kinkigare/noggrannare med att följa den, men min dotter flög med skidor förra veckan och i går (Kallax-Arlanda-Kallax) och behövde inte betala för dem.

Men man ska kanske inte längre utgå från att det inte kostar extra att ta med skidor.

Senast ändrad:
Efter en dag upp på toppen eller som paus i en längre vandring så tycker jag att en middag för 260:- är småpotatis. Hur många gånger har man inte tänkt på en saftig köttbit ute på fjället när frystorket börjar smaka exakt likadant;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg