Matlagning och fukt...

Natten till igår tillbringade jag i ett Hilleberg Nallo (inte mest känt för suberb ventilation kanske). Eftersom det var ganska kallt och mörkt lagade jag mat i den lilla absiden. Det ger ju en del vattenånga och jag antar att det var orsaken till att tältduken i innertältet på morgonen var helt blöt. Inte helt optimalt när man sover i dunsäck och särskilt inte om man ska vara ute längre tid.
(Kanske ska tillägga att jag hade en liten öppning ut medan jag kokade pastan)

Hur gör ni som lagar mat i absiden? Eller finns det andra orsaker till att luftfuktigheten var så hög i tältet?
 
Fuktighet som avdunstar från marken står för en stor del av den fukt man får i tältet. Låg temperatur ute som kyler ner tältduken gör ju också att kondensen ökar.
 
Jag tror inte att det var matlagningen. Hade tältet varit välventilerat hade fukten från kvällens kok varit borta på morgonkvisten. Fukten är troligen din utandningsluft. Om det inte blåser alls brukar jag stoppa in en pinne under mittersta ringen i fotänden på mitt Nallo samt öppna dörren ganska mycket. Är det kallt ute blir det kondens ändå.
 
Hur gör ni som lagar mat i absiden? Eller finns det andra orsaker till att luftfuktigheten var så hög i tältet?
Har själv ett Nallo, har upplevt samma. Som fg skribenter konstaterat finns det många andra anledningar till att det är kondens på morgonen. Dock kan man se rätt mycket kondens redan när man ätit om det är kallt ute, så att kondensen från matlagningen slår fast på tältduken och inte finns som vattenånga i luften.

Matlagning ger vattenånga, ssk om man efter maten kokar kaffe etc. Ett lock som används hela tiden hjälper en hel del, men själv brukar jag se till att ventilera som en tok medan jag lagar mat. Antingen m h a "fönstret" (alltså dörrens översta del, varm ånga stiger ju uppåt), eller med att öppna en rejäl glipa nere vid dörrens "fot". Allt för att få bra drag.

Andra varianter är att vädra tältet efter att man ätit (t ex medan man borstar tänderna/uträttar naturbehov etc), eller att köra köket en stund som värme/torkkälla, alt ställa upp ett värmeljus i absiden en stund. Ibland kan man se att det är "dimmigt" i tältet när man ätit, som det brukar bli i fjällstugorna när man lagar mat på deras vedspisar.
 
Luftning är en förebyggande metod, en annan är markskydd, mylarfilm är vattentät och fyller/väger lite. Men viktigast är vädringspinnen i fotändan. Kastrullen blir en utmärkt dylik.
Eftersom du säkert vill ha torrt i ditt tält och skydda din sovsäck, är ett enkelt sätt att tända ljuslyktan inne och fixa maten i absidöppningen....eller helt utanför tältet om vädret tillåter det.
Jag har själv ett Nallo och med torr tältplats och luftning upplever jag inte ventilationen som dålig men sover vi två i det kan det vara lite fukt på yttertältets insida.
//J
 
Så länge det inte regnar eller blåser nysnö kan man alltid lämna alla tältdörrar på vid gavel. Blir det nederbörd under natten brukar det märkas och man kan stänga. Sovplatsen brukar vara skyddad i de flesta tält även med dörren öppen, så det man riskerar är att en del prylar blir blöta. Men sådant som inte tål väta kan jag ju förvara i innertältet.

Jörgen
 

Liknande trådar