Vikt
Vikten är den faktor som har mest avgörande för hur fort en kajak eller vilken båt som kommer att färdas
Har man två likvärdiga kajaker kommer alltid den lättare att gå fortast ganska självklart om man tänker efter.
Ökad vikt drar alltid med sig en massa olägenheter som större våt yta och större vågbildnings motstånd m.m
Här har jag jämfört olika kajaker av samma typ men med olika specifierade skilda egenskaper
http://www.friedeldesign.se/stabfart.htm
OBS läs bara köp inget
Obsevera även hur små skillnadena är trots olikheterna, skillnaderna i skrov fart är inte procentuellt så stora. Så valet är förstås helt personligt. Hur mycket man är beredd att offra för högre fart
Att vikten är avgörande för farten är också ganska uppenbart när man tänker på dom fantasi summor man är beredda att slanta ut för olika tävlings farkoster alltfrån F1 bilar till jordenrunt kappseglare
Ett glasfiberskrovs vikt avgörs inte så mycket av valet av fibermaterial som byggsättet.
En duktig handuppläggare kan lägga ett laminat med en max glashalt av 30%, 70% består alltså av polyester så även om man väljer ett fibermaterial med halva vikten tjänar man bara något kilo
Racing farkoster bakas ofta i autoklav eftersom metoden är så dyrbar tjänar man inget på att använda "enklare" material utan man använder alltid exklusivare material.
Genom att baka i autoklav kan man utan problem bygga en havskajak med halva vikten men till dubbla priset tekniken har provat och det finns tillverkare i Sverige men är marknaden beredd att betala???