Material i snabbare havskajak

Är det någon idé att lägga ner pengar på extremare material i kajaken?
Tjänar man så mycket på det?
Hur är det hållbarhetsmässigt?
Tack på förhand för alla bra svar!

En fördel är ju att den blir lättare på land. Viktigt för mig som opererade ett diskbråck i våras...

Rätt skönt när man paddlar själv att orka lyfta kajaken upp på bilen t.ex..

I en havskajak blir väl den största vinsten att kajaken blir lättare att hantera när den är tom, t ex att lägga upp den på ett biltak. När den är lastad för långfärd torde själva kajakens viktskillnad på ca 5-8 kg gentemot en glasfiberkajak inte spela någon direkt roll för hastigheten.

När det gäller tävlingskanoter så väljs ju de mer extrema materialen mycket p g a att man vill ha en så styv kajak som möjligt. Minimivikten på 12 kg för en
K1 är ju annars rätt lätt att åstadkomma utan att ta till de dyraste materialen.

Om jag har förstått det rätt så blir en sandwichkonstruktion styvare men samtidigt känsligare för stötar och liknande än en vanlig konstruktion.

Det finns säkert fler som kan utveckla det hela ytterligare!

Som tidigare sagts så är de mycket enklare att hantera på land.

Vid en tävling är en viktskillnad på säg 8 kg riktigt kännbar. Det är 8 extra kg vatten i varje paddeltag som skall pressas undan. Det känns även i en havskajak.
Kolfiberkajaker brukar vara styvare än glasfiberkajaker, men det tycker inte jag är någon direkt fördel i en turkanot. I en tävlingskanot vill man givetvis få bort allt som kan äta upp kanotistens tillförda energi. En explosiv sprinterkanotist får ett glasfiberskrov att svikta märkbart, medans för motionärer är det försumbart.

Hoppas detta tillför något.

/Erik

Härligt!

Känns som att kanske det är en aning överdrivet att sattsa ett antal tusen på bättre material i en kajak som ska endast användas till turer och träning.
Så tack ska ni ha för bra inlägg!

Jaga vikt - men inte i kajaken!

Rent allmänt kan man nog säga att det (för turkajaker) är svårt att motivera de där extra tusenlapparna som t.ex. en kolfiberkajak kostar. Som andra redan påpekat, är ett par kilo hit eller dit ganska likgiltigt, när man paddlar en lastad turkajak i vanlig paddel-lunk.

Mitt råd är att ta de där tusenlapparna du sparar på kajaken och satsa dem på en riktigt lätt och bra paddel istället! Där gör nämligen 100-200 gram stor skillnad. Lättast är förstås kolfiber, starkast är de som görs i pressad glasfiber/polyester, och de är ganska lätta de också.

hälsningar
Jens

Vikt

Vikten är den faktor som har mest avgörande för hur fort en kajak eller vilken båt som kommer att färdas

Har man två likvärdiga kajaker kommer alltid den lättare att gå fortast ganska självklart om man tänker efter.

Ökad vikt drar alltid med sig en massa olägenheter som större våt yta och större vågbildnings motstånd m.m

Här har jag jämfört olika kajaker av samma typ men med olika specifierade skilda egenskaper

http://www.friedeldesign.se/stabfart.htm

OBS läs bara köp inget

Obsevera även hur små skillnadena är trots olikheterna, skillnaderna i skrov fart är inte procentuellt så stora. Så valet är förstås helt personligt. Hur mycket man är beredd att offra för högre fart

Att vikten är avgörande för farten är också ganska uppenbart när man tänker på dom fantasi summor man är beredda att slanta ut för olika tävlings farkoster alltfrån F1 bilar till jordenrunt kappseglare

Ett glasfiberskrovs vikt avgörs inte så mycket av valet av fibermaterial som byggsättet.

En duktig handuppläggare kan lägga ett laminat med en max glashalt av 30%, 70% består alltså av polyester så även om man väljer ett fibermaterial med halva vikten tjänar man bara något kilo

Racing farkoster bakas ofta i autoklav eftersom metoden är så dyrbar tjänar man inget på att använda "enklare" material utan man använder alltid exklusivare material.

Genom att baka i autoklav kan man utan problem bygga en havskajak med halva vikten men till dubbla priset tekniken har provat och det finns tillverkare i Sverige men är marknaden beredd att betala???

WYPISYG

Det beror på vad du ska göra. Men Ju Styvare material du har desto snabbare går kajaken genom vattnet. Ska Du ut på långpaddling behöver du också lätt packning om du ska dra nytta av viktminskningen. Men det är ju alltid trevligt att kunna slänga upp kajaken på axeln istället för att kånka o släpa

escape; sa:
Du kan regne med ca 0.25 % vinst in fart for 1 % mindskning in vægt

Det stämmer hyfsat bra det, min VKV Seagull som väger 25 kg gör vid rask marschfart 8,8 km/h och vid samma kraftinsats (subjektivt) så mäter jag upp 9,8 km/h för min Seal som väger 15 kg. Detta är genomsnittsfarten över en längre sträcka.

Så för överslagsberäkning kan nog denna tumregel vara användbar.

/Stefan

Fibbe; sa:
escape; sa:
Du kan regne med ca 0.25 % vinst in fart for 1 % mindskning in vægt

Det stämmer hyfsat bra det, min VKV Seagull som väger 25 kg gör vid rask marschfart 8,8 km/h och vid samma kraftinsats (subjektivt) så mäter jag upp 9,8 km/h för min Seal som väger 15 kg. Detta är genomsnittsfarten över en längre sträcka.

Så för överslagsberäkning kan nog denna tumregel vara användbar.

/Stefan

Detta gäller förstås bara kajaker av samma typ. Tex om du paddlar en VKV seagull som är 5kg tyngre än din kompis så kommer du att gå 1.25% långsammare.

Man kan givetvis inte jämföra helt olika kajak typer. Då skulle nästa Stockholms maraton vinnare kunna paddla en 4kg uppblåsbar gummi anka eftersom den ändå är lättast :)

Hans Friedel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
Erik Barkefors Vilket material i kanoten? Paddling allmänt 50
jonasflood Vilket material? Paddling allmänt 1
samick Kanadensarval, vilket material Paddling allmänt 6
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Paddling allmänt 0
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg