Maten då ????

Beundrar ansträngningarna till låg vikt men, maten då?
Man måste ju mumsa på nåt gott när man är ute!
Klart när packvikten är låg så ökar väl matpåsens vikt eller?
Så skulle jag vilja ha det, fläskkotletter, grillkött,ägg,chips,godis, öl, och frukt.
Peter

Så skulle jag vilja ha det, fläskkotletter, grillkött,ägg,chips,godis, öl, och frukt.
Peter

Man får ju helt klart bättre marginaler att lyfta med sig gott käk när man har bantat bort en massa kilon från packningen. Man kan ju tänka sig att man skippar att spara vikt på en lätt ryggsäcksmodell och istället bär exakt lika tungt som förr, men med typ 5 extra kilon extra godmat istället för tunga prylar :)

Jag är den typen som aldrig käkar snacks och sånt. Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om smaken, bara att jag får i mig rätt kolhydrats- och proteinhalt inklusive vitaminer och hela köret. Visst, låter tråkigt, men godis, chips etc no need for me. Annars brukar jag alltid ha massa jordnötter (penutter) med mig eftersom jag älskar dem + de är grymt bra käk.

klart det är värt att konka runt på nått extra kilo för den goda smakens skull! Inte särskilt uppmuntrande då man ransonerar maten rätt tajt för viktens skull sista dagarna på en vandring eller dylikt. betydligt skönare känsla att äta sig mätt under hela färden och kunna unna sig något gott till och från

klart det är värt att konka runt på nått extra kilo för den goda smakens skull! Inte särskilt uppmuntrande då man ransonerar maten rätt tajt för viktens skull sista dagarna på en vandring eller dylikt. betydligt skönare känsla att äta sig mätt under hela färden och kunna unna sig något gott till och från

man ska alltid äta sig mätt, annars bränner du bort alla muskler, och det vill man ju inte

Peter

Visserligen har jag inte testat fläskkotletter, men marinerad lövbiff och potatisgratäng har jag haft med mig i många år. Om du torkar maten själv är det bara din fantasi som begränsar din meny. Det mesta kan torkas och sedan tillagas ute. Glöm inte de där smaksättarna som mango chutney, jordnötter, curry och vitlök.

Livet är för kort för att äta frystorkat. Och ärligt talat så är den hemtorkade maten lika lätt som köpevarianten, fast billigare och godare. ;-) Bra kombination, va? Skulle nästan kunna benämnas som 3 av 3; lätt, gott och billigt.
Lycka till med maten.

Är inte jordnötter snacks?? :)

För många är ju lättpackningen ett sätt att kunna få med sig den mat de behöver.

25 kg grundpackning och 15 kg mat blir 40 kg.

10 kg grundpackning och 15 kg mat blir 25 kg.

Jag vet då vilket jag helst bär:)

Tyvärr är det ju inte så lätt att få ner vikten på maten. Bästa sättet är ju att ha så fet mat som möjligt (eftersom fett ger mest energi per viktenhet).

Men annars är ju generellt det största problemet med maten själva hållbarheten. Hur får man med sig fläskkotletter för en vecka utan att de blir dåliga? (Svaret är ju iofs "trolldegsmetoden", men jag är lite tveksam om den klarar en sommarvecka.)

Det går ju visserligen att konservera det mesta, men att släpa på helkonserver blir oftast lite väl tungt (eftersom man bär på en massa vatten, och dessutom väger själva burkarna mer).

Är inte jordnötter snacks?? :)
För många är ju lättpackningen ett sätt att kunna få med sig den mat de behöver.

25 kg grundpackning och 15 kg mat blir 40 kg.

10 kg grundpackning och 15 kg mat blir 25 kg.

Jag vet då vilket jag helst bär:)
Jo, 25 kg grundpackning är ju rätt vanligt. Inom militära förband eller på vintern, om man bär pulkan kanske.

Däremot bär jag hellre 30 kg i en bra, polstrad ryggsäck med rejäla avbärarbälten än 20kg i en sladdrig silnylonpåse (och kom inte och påstå att jag raljerar över de ryggsäckarnas bäregenskaper, även lättpackarna själva brukar erkänna att de säckarna känns rätt veka vid större vikter)

Tack och lov bär man sällan mer än 7-10kg mat, vilket gör att 4-kilossäckarna inte är helt nödvändiga att släpa runt. För min del är det svårt att komma under 1kg mat/dag, eftersom jag behöver kring 4000kcal dagligen för att inte gå ned i vikt, och då har jag ändå optimerat till ca 25 energiprocent fett.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg