2702; sa:
Hej!
Tänkte kolla med er om man kna få några schyssta tips på hur man skall äta (absolut ingen fanatism eller överdrift utan bara schyssta vardags tips Tack!)
Springer ca 3 mil i veckan och käkar alltid lunch ute på vardagarna. Men känner att jag skulle vilja få lite bra tips på vad man skall tänka på när det gäller mat. Ska man käka lagad middag på kvällen också eller fungerar det bra med mackor etc?
Hur gör ni?
Jag tänkte nämligen försöka börja med lite multisport och funderar även på att dra upp träningsmängden något. Hur ser ett bra/normalt veckopass ut om man ska kunna köra någon tävling som är ca 7 timmar lång?
//Urban
Är ingen näringsfysiolog men tror jag kan delge mig några enkla tips & tankar:
* Ät 5-6 ggr/dygn (Frukost - mellanmål - Lunch - Mellanmål - Middag - Ev. mellanmål) för att på så vis dela upp storleken på måltiderna istället som sig brukligt är äta frukost & lunch för att sedan vräka i sig till middag. Det sista mellanmålet kan du nog skippa om du inte tränat under kvällen. Genom att dela upp måltiderna får du ett jämnare blodsockervärde under dagens lopp.
* Frukosten bör vara dagens mest energirika mål.
* Innan ett konditionspass bör du käka ett par timmar innan för att på så vis hinna få ut energin ur blodet och in i musklerna.
* För snabb återhämtning skall man gärna käka senast 90 minuter efter ett genomfört pass. Snabba kolhydrater & proteiner är då bra.
Lite mer tips som kräver mer eftertanke:
* För en person som tränar mestadels kondition så bör ca 20-30% av energin komma från fett (Gärna veg fett & fett från fisk).
* Kolhydrater bör stå för ca 40-50%
* Protein ca 30%
* Frukosten bör som sagt vara dagens mest energirika måltid. Ca 30% av dagligt energiintag bör intas då.
* Mellanmålen bör ge ca 10-15% av dagsintaget av energi.
* Lunchen. ca 25%.
* Middag. Ca 20%.
Det går göra hur komplicerat som helst antar jag.
Detta är några av de saker jag snappat upp i litteratur som berör näringslära för aktiva personer.
Läs t.ex. något av Fredrik Paulún om du vill få mer djupgående kunskaper i ämnet.
Angående träningesmängen så kan jag bara delge mina egna erfarenheter inför lopp som FEM 50.
Min träningsdos låg då på ca 4-5 pass löpning i veckan varav MINST 1 intervallpass. Helst 2.
2 st meddelhårda pass. Cirka 1-1½ mil klart under tävlingstempo. Sedan ett pass på ca 2mil i ganska hårt tempo.
Huruvida detta är ett bra upplägg generellt eller inte det kan jag inte riktigt avgöra. Men för mig funkade det kanonbra på så vis att jag aldrig kännt mig i så bra form som under FEM 2003. DOCK så fick jag problem med knät p.g.a. att jag ökade träningsdosen för snabbt. Så passa dig för att öka allt för snabbt. Det tar längre än man vill tro för kroppen att vänja sig med en ökadträningsdos.
Det var mina tips. Lycka till med träningen.
// Lars
[Ändrat av sundancekid 2004-09-14 kl 10:34]