Mata fåglar???

Det börjar bli kallt och det känns som om det är tid för att starta mata fåglarna igen... Jag har gjort det några år och brukar undrar hur man ska göra det på bästa sätt. Vilka frön ska man satsa på? Hur ska man placera dem? osv...

Jag har hängt upp talgbollar idag och även en fröautomat med jordnötter och kommer senare att även sätta upp ett fågelbord med solrosfrön. Är det något mer som man bör lägga ut? Och till sist... Hur matar du fåglarna?

/Stellan
 
Talgbollar, solrosfrön, havre, jordnötter, diverse fröer som gojorna inte vill ha, halva kokosnötter, lämnar äpplen kvar i träden.
 
Niklas Aronssons bok "Mata fåglar" avlivar en hel del myter om fågelmatning. I princip skall man finna så fet mat som möjligt, det ger mest näring. Undantaget är trastar och andra fåglar som äter socker i form av frukt.
 
Havregryn!

Havregryn är både billigt och skräpar inte ner nedanför fågelautomaten, så måste ju fåglarna också tycka om färdigskalat,)
 
Är det någon som har förstått jordnötsautomaterna med nät runt?
Jag har köpt en sån och fåglarna uppskattar den inte. Det verkar svårt för fåglarna att få ut nån nöt ur den. Sen verkar det bli väldigt mycket jordnötsspill under automaten. Ur min synvinkel rätt dålig uppfinning på alla sätt, utom möjligtvis att fåglarna får sitta där ett bra tag och fippla för att få ut nötterna, så man hinner beskåda dem ordentligt.
Det som fåglarna verkligen uppskattar är att ha jordnötterna i en vanlig rör-fröautomat med fyra hål i. Där är det alltid fullt med fåglar.
 
Är det någon som har förstått jordnötsautomaterna med nät runt?
Jag har köpt en sån och fåglarna uppskattar den inte. Det verkar svårt för fåglarna att få ut nån nöt ur den. Sen verkar det bli väldigt mycket jordnötsspill under automaten. Ur min synvinkel rätt dålig uppfinning på alla sätt, utom möjligtvis att fåglarna får sitta där ett bra tag och fippla för att få ut nötterna, så man hinner beskåda dem ordentligt.
Det som fåglarna verkligen uppskattar är att ha jordnötterna i en vanlig rör-fröautomat med fyra hål i. Där är det alltid fullt med fåglar.

Du har nog missförstått meningen med att mata fåglar, det är ju främst ett nöje för den som matar. Jordnötter är nog alltför stora för att plocka med sig för de flesta fåglar, utan nät kan hamstrande fåglar och ekorrar tömma den fort.
 
Birdie Num Num

Vi funderade hemma hur de små krabaterna kunde mumsa i sig talgbollarna så snabbt? Men i lördags fick vi se vem det var, en otroligt oskygg hackspett hängde där och smaskade i sig!

Visst är det så att fågelmatningen är rätt egoistisk för oss människor, det är ju väldigt skoj att se vad som sitter i trädet... Men om det kan göra att nån liten pippi får i sig några kalorier utan att behöva göra av med ännu fler för att skaffa dem, så är jag nöjd!
 
Hade en liknande situation hemma hos mina föräldrar. Jordnötspåsarna gick åt som smör i solsken. Tidigt en morgon fick vi svaret. Var en skata som lärt sig att knipsa sönder påsen så att hela innehållet rann ut. Personligen har jag inget emot skator men plånboken höll inte med.
 
Snart är allt uppsatt inför vintern :)

Jag har kollat SOF hemsida och försökt läsa lite mer om fågelmatning. Nu har jag köpt talgbollar, solrosfrön, jordnötter och hampfrön så det ska räcka ett tag. Har även lagt ut lite äpplen till koltrastarna och det blev uppskattat.

Är det något mer som ska till? Har även satt upp en stor gran i närheten av matningsstället så att fåglarna kan söka skydd.

/Stellan
 
Är det någon mer än jag som har problem med rådjuren som plundrar fågelbordet? De har varit framme några gånger och rensat alla frön och tagit äpplen som jag har lagt ut...

/Stellan
 
Är det någon mer än jag som har problem med rådjuren som plundrar fågelbordet? De har varit framme några gånger och rensat alla frön och tagit äpplen som jag har lagt ut...

/Stellan

jo rådjur har gått villagatan ner, vikt in precis bredvid bilen, uppför en trappa till tomten, in på tomten och fram till havrekärven, sedan ut via grinden på baksidan, men va fanken, jag öser på mera käk...
 

Liknande trådar