Mat och inte mat
Hej!
Nattjobb kan ge många problem. Just vad gäller maten så var det fler av dem jag jobbade natt med som avmagrade eftersom det sliter mer på kroppen per timmas vakenhet att jobba natt. De drack en massa kaffe men åt inte motsvarande sin förbrukning.
Varför äter vi under nattjobb? Jo:
1. Man äter för att man är trött. Ju tröttare, desto hungrigare. Se till att vara rejält utvilad när du börjar jobba så känner du mindre hunger. Detta har ingen koppling till hur mycket energi du bränt (=mat du måste få i dig). Fyll magen med något som mättar länge, t ex fiberrikt bröd. Godis är direkt kontraproduktivt eftersom man ofta känner sig ännu hungrigare en kort stund senare.
2. Ofta menar kroppen "drick" när du känner "hunger". Drick gärna (men inte till överdrift).
3. Äta som en "social grej". "- Alla andra fikar, varför ska inte jag också ta en macka?". Eftersom vi alla är lite olika i vårt näringsintag så är det lätt att fastna i beteendet att äta när andra gör det (jfr kafferaster eller rökpauser). Försök tänka på detta just under rasterna.
Men, jag håller hårt på käpphästen att det är OK att äta mycket bara man tränar som ett as (det är ett av nöjena med att träna mycket!). Du har ju en separat tråd för träningen, så det är bara att köra på.