Mat utan värme ute!
Varmt vatten och matthermos kan man ju bära med sig! Jag gör det på emkvällsutflyckter ofta.
Traditionell vandrings, karavan mat är torkat kött, nötter, russin, dadlar, fikon ringäpplen, torkade aprikoser, yogurt, ost, tungt bröd, konjak/Whiskey, kokablad (inte fullt så bra ävenså kat mfl) mm.
Om du lever på pulver några dagar sväller din mage och du mår pyton, du måste käka fibrer för att inte svälla upp och så att tarmfunktionen blir någorlunda normal. Ett stolbesök per dygn är viktigt!
Koncertrationssätning typ mandelmasa, mörk choklad, näringspulver fungerar illa, du tröttnar helt enkelt på det om intaget fortsätter dag efter dag, själv levde jag en månad på kyckling/får och ris, utan grönsaker, för sådana fanns inte!. Blev nästan allergisk mot ris! Uppvisade närings och spårämnesbrister.
Många burkkonserver kan du äta kalla även om de smakar betydligt bättre uppvärmda!
Korv och rökt kött funkar ju ävenså direkt. De flesta rötter behöver lång koktid, kan prepareras hemma och de kan därefter torkas i ugnen eller torkskåpet hemma. Linser och frön kan kokas hemma och frystorkas direkt i frysboxen hemma.
Köpefrystorkat vill du nog inte äta kallt men med varmt vatten kommer vi ju i en annan division både ur njutnings och tillgänglighet, vintertid behöver du varm mat i magen för att må bra, vid övriga årstider förhöjer det måltidsvärdet mycket. Själv har jag alltid med mig ljus just för stämningens skull, men även som funktionell del i övelevnadssatsen.
Engelska Försvarets Esbitpastiller jämte en lätt gryta kan ju vara ett alternativ! Själv har jag ett underbart litet Esbitkök med en 4 dl kastrull och det värmer snabbt (4 min) en kåsa med vatten vid skyddade lägen till dricktemp + så att pulvret löser sig väl och värme upplevs.
Att helt räkna ut värmekälla fungerar nog bäst på endagspromenixer med matthermos och envars vattenthermos jämte vattenflaska.
Vänligen
Johan K
[Ändrat av johankse 2001-09-28 kl 09:59]