Mat på vintertur i fjällen

Är det någon som har lite kreativa förslag på maträtter som funkar för en veckotur på vinterfjället? Jag räknar med konstant minusgrader kanske ner mot 20-25 grader. Är rädd att det mesta blir djupfruset....
Till frukost blir det gröt precis som sommaren och lunch nudlar. Middagarna borde man kunna göra nåt kul när hållbarheten inte är ett problem :)
/fremag
 
Är det någon som har lite kreativa förslag på maträtter som funkar för en veckotur på vinterfjället? Jag räknar med konstant minusgrader kanske ner mot 20-25 grader. Är rädd att det mesta blir djupfruset....
Till frukost blir det gröt precis som sommaren och lunch nudlar. Middagarna borde man kunna göra nåt kul när hållbarheten inte är ett problem :)
/fremag

Tja, sist jag var ute i minus 25 hade kreativiteten prio 2, prio 1 var att få maten varm och i sig, dessutom värmde Realpåsen upp händerna medan jag åt... Kreativ kan man vara med efterrätten eller konjaken till kaffet, glass kanske? Flamberad hasselnötsglass i förtältet känns kreativt :). Pratar vi om en stugtur?
 
Är turen planerad att genomföras med pulka? Själv brukar jag köra frystorkat trots att jag har pulka. Det blir inte så mycket finess på min mat. Det handlar mer om enerig/näring, mättnad och värme, alltså en ganska pragmatisk inställning till maten. Jag kan ta med mig ett paket med smör för lite extra fett under vinterturer. Det kan vara gott att ta en matsked och röra ned i det frystorkade.

Mvh /Joel
 
En av mina ute favisar är bacon med potatismos samt lite rostad lök i moset är man två så kan man kanske ha två kök, annars blir varmhållningen lite svårt under vintern. Alternativt gör man baconet först sedan moset och rör ner baconet i moset när det är klart så det värms upp igen...

Blåbärssoppa med små mandeltoppar är tre i ett, varmt, gott och energirikt!

Smaklig måltid!
 
Jag kör också frystorkat. Tycker det blir för mycket stök med snösmältning för att diska. All snösmältning tar en mindre evighet i alla fall. Dessutom väger vinterpackningen så mycket mer ändå. Däremot skall jag nog prova på dendäringa glassen..... minst en gång per tur...
 
Det är tälttur och vi kommer båda att dra pulka.
Bra idé med falukorven. Vad tror ni om tex krögarpytt å liknande frysta rätter?? Till första dagarna kanske det skulle funka.
När det gäller disken tycker jag att vintern har sin fördel. Det är bara att ta snö och gnida bort all mat. För det sista fettet brukar jag ta lite varmt vatten och diskmedel. Men det är ju inte lika enkelt som att äta Real ur påse, det håller jag med om. Är väl en smaksak, men jag slutade äta frystorkat för flera år sen. Torkar eget kött och grönsaker.
Kom på en gammal goding som borde funka. Tonfisk i olja som värms med stekt schalottenlök och curry. Pasta eller ris till.
 
Som lunch brukar jag ta med något som går att äta utan att tända köket. Real + thermos är nog det bästa, men nyponsoppa och frysta mackor går det med. Att sitta i vindsäcken och köra bensinkök är inte att rekommendera och att stå utan skydd i - 20 och blåst medan man väntar på ett långkok är inget vidare i ett svettigt underställ, oavsett tjockleken på dunjackan. Hur som helst skulle jag rekommendera att ta med en påse Real var, att anvädas den där skitvädersdagen när ni verkligen inte vill stanna. Mina påsar brukar hänga med på många turer innan jag äter dom, som reservmat.

Som middag kan man ta med det mesta som kan frysas. Ris, coscos och pasta kan man ju koka på plats, men goda grytan att blanda i är enklare att laga hemma. Om du fryser något hemma, se till att platta till påsen, en platt iskaka tinar mycket snabbare än en rund.
 
Håller med om att inte tända köket på lunchen, det brukar inte vi göra heller. Nudlarna ska egentligen kokas men de funkar fint med hetvatten från termosen. Jag kör med termokåsa och lock som det kan dra en stund i. En vintertur hade jag vanliga kåsan, men det svalnar verkligen fort.

Smart med platta paket. Man kanske ska testa att laga nåt hemma som man tar med. Problemet är bara att kylkedjan bryts på tågresan. Varför har inte SJ frys i kupén :)
 
Om du har minus hela turen och inte vikten är avgörande kan du ju ha med dig hur mycket gott som helst. Koka en bra köttfond och reducera den riktigt ordentligt, så är det bara att spä den med vatten och trycka ner nästan vad som helst, torkat eller fryst. Vill du ha kokkött i kan du ju låta det gå färdigt hemma, rinna av rejält och frysa det sen. Smaskens och bra nära instant.

Sen gör det ju inget om man orkar släpa med sig en liter grädde eller så. Bättre än glass om du frågar mig. Har du tålamod, socker och en vanlijstång (och ägg vill jag minnas) kan du i så fall göra glassen på plats.

Andra förslag på mat man faktiskt kan ta med sig om det är minus:

Köp vårrulledeg och gör egna (busenkelt kvälls-pill, väldigt gott, väldigt billigt och, efter tillagning, väldigt energirikt). Frys dem råa och fritera dem sedan i det gröna (nåja, vita). Glöm inte olja. Men kör inte med filodeg, för det blir obra. Ganska vikteffektivt också eftersom man kokar bort en hel del vatten ur fyllningen innan man monterar rullarna.

Vitlökssmör. Eftersom det innehåller vitlök. Och smör.

Gravlax. Fett, gott och billigt. Om man gör den själv. Senapssåsen är också fet och god, följaktligen motiverad ur både kulinariskt och energiintagsperspektiv.

Go' tur
 
Gravlax är ju skitbra tips. Det hade vi i påskas och det förgyller ju verkligen frukostmackan. Sen käkade vi renskav också, med snabbris och hemkokt lingonsylt. Funkar klockers.
 
hej
själv kör jag en smaksatt mussliblandning med vatten och kompletterar med rökt fläskfile eller rökt entrecot...
lägg till ost och en banan och kanske lite nötter så funkar det hyffsat
(hoppar alltså över pasta, potatismos etc helt och hållet)
vänligen nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
Skogsakuten Självtorkad mat - hur förvarar ni det på turen? Friluftsmat 9
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
peter1959 Satsa på rejäl mat ! Friluftsmat 13
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
rogero Mat för 16 personer på en kajak tur? Friluftsmat 8
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jonsa Mat på höjd! Friluftsmat 13
Fjle Mat på längre turer.... Friluftsmat 3
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 17
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg