• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mat förstörd i frysen

avslutad210712

Gäst
Har råkat ut två gånger att förpackad mat som jag fryst ner direkt efter inköp varit dålig när jag tagit fram den.

Första gången var det en fläskkarre som var minst sagt sur så troligen var den dålig när jag stoppade in den.

Den andra gången var i förra veckan när vi tog fram en lammstek som också hamnade direkt i frysen med god marginal till utgångsdatum. Det som var rätt intressant med den var att förpackningen (vakuumförpackat från leverantören) hade antagit formen av en väl uppblåst fotboll. Så min fundering är hur i all sin dar kan det bli en process i frysen som lyckas blåsa upp en vakuumförpackning? Har aldrig sett något liknande. För övrigt luktade det illa efter upptining så det hamnade i soppåsen il prompto.
 
Det finns bakterier som bildar gas som kan växa ned till -1 eller -2 grader, men inte under det . Så antingen var den uppblåst innan den kom i frysen, eller så håller inte frysen stabil temperatur! Det är många bakterier som kan växa i vakuumpackat kött, men till de mera intressanta hör olika Clostridiumarter

Det är ju t ex inte helt ovanligt att någon "lånar" ett el-urtag, och sedan glömmer att sätta tillbaka sladden! Andra har problem med frysar som har automatisk avisning, och som går upp alltför mycket i temperatur
 
Om man har kött i frysen jättelänge kommer det ju oxidera (härskna) förr eller senare på rent kemisk väg utan bakterier.
Men då snackar vi ju år i frysen.
Jag har plockat fram väldigt gammalt färskfryst kött som då visat prov på detta både med lukt och smak, men ändå varit ätligt.
 
Men kemisk oxidation ger varken surt kött eller gasproduktion, båda är tecken på bakterietillväxt
 
Hur gick upptiningen till? Om nedfrysning och frysförvaring är ok, så kan ju fortfarande upptiningen ställa till det.