Efter ett flertal turer uppe i berg, så har jag blivit ganska känslig för vad jag stoppar i mig. Det är lite som att jag har "förätit" mig på vissa saker, t.ex. frystorkat, välling, havregrynsgröt, blåbärssoppa, snicker's osv. Förmodligen hänger det samman med hög höjd. Allting blir stabbigt och fastnar i munnen. Ni kanske har samma erfarenheter som jag? En sak som underlättar är dock mat med mycket och annorlunda smak, t.ex. kryddor och fräscha smaker. Allmänna moralhöjande saker är också av stor vikt.
Jag tänkte att vi kan dela med oss av våra tips i denna tråd. Som alltid inom alpinism är ju vikt, energiinnehåll och utrymme viktigt att tänka på. Nu är allt inte viktoptimerat på min lista, men jag har av erfarenhet lärt mig att inte släpa på massa havregryn, pulvermjölk, frystorkat som jag ändå inte klarar av att äta.
Mina tips:
Knorrs Spaghetti Bolognese
Samyang Ramen spicy nudlar
Kungsörnens snabbmakaroner
Ketchup
Buljongtärningar
Mandelmassa
Nougat
Ballerinakex
Oboy's drickchoklad
Turkisk peber
Kexchoklad
Marabous apelsinkrokant-choklad
Bounty
Plopp
Dextrosol och energigel
Babybel småostar
Bröd
Göls pepparsalami
Isostar (vattensmaksättning)
Torkad skinka/grönsaker
Fåtal färska frukter/grönsaker
Mvh /Joel
Jag tänkte att vi kan dela med oss av våra tips i denna tråd. Som alltid inom alpinism är ju vikt, energiinnehåll och utrymme viktigt att tänka på. Nu är allt inte viktoptimerat på min lista, men jag har av erfarenhet lärt mig att inte släpa på massa havregryn, pulvermjölk, frystorkat som jag ändå inte klarar av att äta.
Mina tips:
Knorrs Spaghetti Bolognese
Samyang Ramen spicy nudlar
Kungsörnens snabbmakaroner
Ketchup
Buljongtärningar
Mandelmassa
Nougat
Ballerinakex
Oboy's drickchoklad
Turkisk peber
Kexchoklad