KOST/VÄTSKA
Hej Markus!
Det är inte lätt för många när det gäller kost/vätska, idrott och hälsa.
Det extremt viktigast att tänka på när man håller på med träning,tävlingar och matcher oavsätt träning och idrottsgren. Tänka på Alltid ÅTERHÄMTNINGEN som det absolut viktigaste. Om man tränar utan att återhämta sig så fort efter avslutat träningspass är risken stor för vätske brist, ont i magen,yrsel, trötthet, ont i musklerna, påverkar mentalt negativt,irriterat,kraftlös, illamående mm.
De flesta mår dålig inte p.g.a själva träningen/tävlingen utan återhämtar sig dålig.
Om man inte får i sig de Energi som man förlorat och som behövs då påverkar dig detta i många olika situationer och dessutom kan man inte fullgöra ett arbete,orkar inte träna till nästa pass och risken för infektion finns. Det som du beskrev om din kompis har sagt är farligt. Snabba kolhydrater är bra men räcker inte länge i kroppen.
Endast bara snabba kolhydrater är inte bra för din hälsa dessutom. Du blir hungrig igen. Det bästa rekommenderas långsamma kolhydrater med protien och lite fett. Det som din kompis hade sagt att inte äta inom 2 timmar och bara dricka är helt och hållet fel och farligt.Tänk på de symtomen som jag skrev.
HÄR KOMMER VIKTIGA RÅD ATT TÄNKA PÅ.
Så fort du har avslutat träningspass börja direkt med återhämtningen.1. Drick först
2. Stretcha. Om du tränar utom hus
så ta på dig överdragsjackan
3. ducsha
4. Börja direkt med att äta kolhydrat rikt kost (långsamma kolhydrater), protien, sallat,grönsaker, lite fett, bröd, dricka jos, saft och liknande dryck men vatten är viktig också. Efter rätt ät frukt med glass eller annat gott som du tycker om. Kom ihåg att äta så mycket tills du blir riktig mätt. Allt detta återhämtningen så fort du kan och inte vänta .
Vila efter maten och gör nåt roligt.
Så här kan en bra kost rikt talrik se ut.
Fyll 1/3 av talriken med pasta,potatis eller ris.
Fyll 1/3 av talriken med rotfrukter och grönsaker.
Fyll 1/4 av talriken med kött,fisk,fågel, ägg eller annat. Vatten,bröd. Avsluta med frukt och nåt gott.
Kom ihåg att äta tills du blir riktig mätt. Jag gick till Mac donald Och sedan åt kex ckocklad efter mina tävlingar och måddde jätte bra.
LYCKA TILL, IBBE F.D ELIT MARATHONLÖPARE TRÄNARE,TRÄNARE.
[Ändrat av tibloc 2002-01-17 kl 13:14]