Marsliden/Marsfjället

Hej

Är det någon som har erfarenhet av att gå på tur i Marsliden?
Finns det några problem med att bestiga Marfjällstopen?
Finns det några andra intressanta toppar att bestiga i närheten?
Jag kommer att utgå från Marsliden, och antingen tälta eller gräva snöbivack.
Alla tips är välkommna, då detta är min första vinterfjälltur.

/Martin

Martin,
Tyvärr har inte jag något riktigt svar att ge dig. Jag har, precis som du, bara väntat på att någon som vet något om detta skulle säga något.
Jag har varit i Marsfjällen en gång på sommaren, och fick då för mig att det vore ett utmärkt ställe för en första skidtur. Jag har aldrig varit ute på tur på vintern, men om jag någon skulle få för mig att göra ett försök, så skulle det nog bli i Marsfjällen. Det är vackert, och jag tycker att det verkar lagom stort och lättillgängligt. (Jag funderade iofs lite på hur pass roligt det kan vara att ta sig upp med skidor från Marsliden, men om du ändå tänker göra toppturer så är det kanske inget problem. Möjligtvis är det lite lättare att ta sig in från Fatmomakke.)

Hej Martin,

Kul att se ett inlägg om min hembygd.
Jag skulle rekommendera att du utgår från
Fatmomakke där det finns led fram till
Marsfjällskåtan där du kan vila innan toppbestigningen.
Sedan kan du åka tillbaka i ett härligt nedförslut antingen mot Fatmomakke el Marsliden.
Givetvis kan du även åka från Marsliden men då får du
tuffare stigning och så måste du vila/övernatta i tält/bivack istället... och om vädret är dåligt så kan det blåsa ganska hårt i passet upp mot toppen.

Ett annat tips på en lättare tur är att åka upp mot Satsfjället som ligger vid Saxnäs, bilväg finns fram till foten av fjället, väl uppe väntar en fantastisk vy över fjällvärden.

Lycka till !

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb78 Marsliden vs saxnäs Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg