Marsfjället

Finns det någon av er som gått över Marsfjället till Risfjället? Där emellan finns en ravin som heter Trollskalet. Tittar man på kartan AC 4 ser ravinen väldigt härlig ut att vandra genom. Jag undrar om det går att gå där eller om kartan luras. Jag planerar för nästa år.
Tacksam för tips därifrån.
Var i Borkafjäll på en kortare tur den här veckan.
Christer
 
marsfjället

Ja har varit där..
Man får leta efter finare ställe!
Det är så otroligt vackert där..
Det finns ochså en offersten där.
Det stället rekomenderar ja varmt:)
Även bra fiske om man får tag på fiskekort..
 
Visst är det väldigt fint där men vill bara tillägga att det inte säljs några fiskekort på vattnen där uppe eftersom det är s.k. "lappvatten". fisket är dock väldigt bra där, har jag hört ;)

Annars är det inga som helst problem att gå genom trollskalet. När du lix är där så föreslår jag en tur upp till Topptjärn, det är värt stigningen.
 
Marsfjället!

Gick igenom Offerskalet förra sommaren. Ursprungligen var Trollskalet inplanerat, men det hade blivit en omväg eftersom jag gick från Marsliden mot Grönfjället.
Så det blev en annan offerplats, den vid Nedre Bleriken.

Skall du till Trollskalet borde leden från Marsliden vara självklar med sina två "grytor", imponerad av den första - "Apelsinskalet". Jag blev golvad av den andra.
Därefter går man över passet mellan Ortsen och 1181, där är det trångt.
Rundar Ortsen, och om tycke finns kan Marsfjället bestrigas eller så fortsätter man mot Djupbäcken. Ner till Övre Gailanjaure går på en högslätt, sjön ligger i en sänka.
Därefter kan man vika av mot Trollskalet.

Vilken väg till Trollskalet tog ni andra?

MVH Hasse
 
Vi utvidgar frågan

När nu flera kunniga Marsmänniskor är på tråden passar jag på att fråga något jag undrat om:

På kartan ser Marsfjället ganska litet ut, och samhället ligger alldeles intill. Kan man ändå känna att man kommer bort från civilisationen och in i fjällvärlden? Eller märker man att man är i något slags nybyggargrannskap hela tiden? Jag undrar också hur länge man kan gå omkring där - är man färdig efter en helg, eller "räcker" fjället för några dagar till?
 
lam81; sa:
Visst är det väldigt fint där men vill bara tillägga att det inte säljs några fiskekort på vattnen där uppe eftersom det är s.k. "lappvatten". fisket är dock väldigt bra där, har jag hört ;)

Annars är det inga som helst problem att gå genom trollskalet. När du lix är där så föreslår jag en tur upp till Topptjärn, det är värt stigningen.
Det finns upplåtna vatten för Marsfjällen. De ingår i fiskekortet för statens vatten i Västerbottens län:
http://www.ac.lst.se/fiskekartor/
 
Re: Vi utvidgar frågan

Lars G A; sa:
När nu flera kunniga Marsmänniskor är på tråden passar jag på att fråga något jag undrat om:

På kartan ser Marsfjället ganska litet ut, och samhället ligger alldeles intill. Kan man ändå känna att man kommer bort från civilisationen och in i fjällvärlden? Eller märker man att man är i något slags nybyggargrannskap hela tiden? Jag undrar också hur länge man kan gå omkring där - är man färdig efter en helg, eller "räcker" fjället för några dagar till?

Menar du Marsliden?
Busschaffören i bussen från Saxnäs till Marsliden var ättling i rakt nedstigande led till den nybbyggarfamilj som "I Marsfjällets skugga" är huvudpersoner.
Han varnade mig för åskan som kunde braka loss och att han skulle ta semester, så då fanns ingen räddning för mig!
Det var min första vandring i Lappland, så lite skraj var jag nog.

Civilisationen märks inte på Marsfjället förutom en radiomast för helikoptertrafiken, på toppen.
Skogen döljer både Kittelfjäll, Marsliden och Fatmomakke, fast beger du dig upp en topp så ser du byarna på avstånd.
Jag mötte människor nedanför toppen, men sedan var det folktomt trots en bra led.
En topptur är befogad vid bra väder. Hela området ligger på en platå med isolerade fjäll som sticker upp, speciellt Duanetjakke och Aunere ser ut som enorma klippblock från toppen.
Djupbäcken skär sig ner i en djup ravin som värd att beskåda.
Jag gick igenom massivet på 2 dagar. Det finns en sommarled på västra sidan i skogslandet, men ingen på den östra sidan där kartan visar stora områden med videsnår.
Om man använder sig av lederna och är villig att gå lite orösat, borde man kunna gå där i upp mot en vecka.
På lederna kan man nog lägga 4 -5 dagar.

Trots att Marsfjället inte ser så "stort" ut på kartan, så tycker jag ändå att det kändes mäktigare än Jämtlandsfjällen.
På något vis märkte man att detta var Lappland och inget annat.
 
Re: Re: Vi utvidgar frågan

Röksvamp; sa:
Om man använder sig av lederna och är villig att gå lite orösat, borde man kunna gå där i upp mot en vecka.
På lederna kan man nog lägga 4 -5 dagar.

Trots att Marsfjället inte ser så "stort" ut på kartan, så tycker jag ändå att det kändes mäktigare än Jämtlandsfjällen.
På något vis märkte man att detta var Lappland och inget annat.

Tack för svaret. Då ska jag dit!

Lars
 
Tack för svar

Tack alla som svarat på min fråga. Det verkar bra synd bara att man får vänta ett år på att komma dit.
Om flera har erfarenhet från området får ni gärna höra av er.
Christer
 
Väster om Marsfjällen?

Eftersom tråden ännu är varm, så frågar jag om någon har erafrenheter av området väster om Marfjällen?
Jag tänker speciellt från Klimpfjäll till Vapstsjöarna.
Någon som traskat genom Durrenskalet?

Allmän info mottages tacksamt!

Hasse
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg