Marsfjällen

Marfjällen

Åker till Fatmomakke på fredag och har tänkt mig denna tälttur:

Fredag
Umeå-Fatmomakke. Skidar iväg vid lunchtid.
Fatmomakke - Marsfjällskåtan - Marsfjället (1589,5). Har tänkt att tälta antingen vid Marsfjällets fot eller vid Hornfisksjön.

Lördag
Åker mot Trollskalet via Hornfisksjön och Hornsjön och sedan upp på Risfjället (1385) efter att ha skidat genom Trollskalet. Tältar vid norra Trollskalet eller åker vidare mot leden och tältar närmare Marsfjällskåtan.

Söndag
Tillbaka till Fatmomakke och bil hem till Umeå.

Förslag på ändringar av vägval eller varningar för branta och lavinkänsliga områden om det finns några sådana i detta område mottages gärna!!

/Martin

Optemistiskt

Har skidat mycket i Marsfjällsområdet.

Vet ej hur snabb du är men för turen Fattmomakke Marsfjällstoppen får du nog åtminstone räkna med 4-5 h om du åker med packning nog för att tälta. Biten upp till kåtan är genom skog och oftast lättåkt p.g.a./tack vare skotertrafik men motlut hela vägen. Efter kåtan kan du sikta rakt på Marsfjällstoppen, det är lätt uppförs fram till foten, platt och fint kalfjäll med bara några bäckfåror att passera. Upp för Marsfjället brantar det på en aning men det är inte värre än att det går att gå rakt upp med hudar. Kan vara skrovligt bitvis, mycket stenblock under snön och vindpinat. Baksidan av Marsfjället (nordöstra) ner mot topptjärn och Hornfisksjön är betydligt brantare, åkbart för goda (mycket goda) skidåkare men med full packning och med skymningen förmodligen nära anstående vete tusan om jag skulle rekommendera det. Med pulka, om du har det, är det helt otänkbart. Är du en jäkel på skidor och hinner fram medan det är ljust så prova, men jag skulle nog välja någon annan väg..

En alternativ väg skulle kunna vara att åka ned mot "sydtoppen" och vidare ner i passet mellan Gakkankaise och Marsfjället, det kan vara något snällare åkning den vägen (Kolla kartan, har ingen framför mig). Men, i min mening ser det snällare ut på Fjällkartan än vad det är i verkligheten, det ÄR brant. Har ej åkt denna väg själv så jag kan inte svära på att det är åkbart. Denna väg ger å andra sidan längre bit att åka för att ta sig till Hornfisksjön och det blir förmodligen lite uppför över Marsfjällets "ås".

Jag har märkt att det råder viss förvirring angående Topptjärn och Hornfisksjön på olika kartor. Med Topptjärn avser jag sjön närmast Marsfjället och Hornfisksjön är närmre Risfjället. Vilken du än tänker tälta vid så spelar det ingen större roll, det är nedförsbacke från Topptjärn till Hornfisksjön så tidsskillnaden på skidor borde vara liten. Topptjärn är förresten väldigt vacker på sommaren, rekommenderas.

Trollskalet, Risfjället är inga problem. Trollskalet är kanonfint, med lodrät bergvägg på sydväst sidan. Tillbaka mot leden via sjön under Trollskalet (kommer inte på namnet) är det lättåkt. Uppförs till man passerar krönet ungefär vid Djupbäcken sedan är det nedförs ända till Fattmomakke, bara att stå på. Missa inte djupbäcken när du ändå är där, vackert.

(Eventuella skoteråkare som läser detta; Ingen led till Trollskalet och Topptjärn, alltså ej tillåtet för er! Tjacka skidor och ta en löprunda i veckan så får ni avnjuta dessa sevärdheter :)

Hoppas att det här hjälper och ha en fin tur!

//Erik

Tack!

Tack för ditt svar!

Jag väljer nog att tälta vid Marsfjällets fot första dagen som för övrigt bara blir en halvdag, dvs. 4-5 timmar. Sedan använder jag lördagen för toppen och åkning till Trollskalet.

/Martin

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg