Marmot Pounder tempangivelse?

Hej allihop!

Jag undrar om någon av er har erfarenhet av Marmots Pounder-sovsäck? Är nyfiken på vilken temperatur man kan förvänta sig att klara av i denna säck egentligen. Jag har nämligen sett olika temperaturangivelser på olika ställen .
Addnature.se uppger +12 C som komfort för män.
Jörgen J skriver på Fjäderlätt-sidan att den klassas som +8 C.
Butiken Skovdenatur.se anger +5 C precis som Marmot själva på sin sida.

Om någon har testat denna säck så skulle det vara kul att höra vad ni tycker om den.

Funderar för egen del om den kan vara något för sommaren/tidig höst i Kebnekaiseområdet. Kanske med ett skönt sidenlakan innanför också...

Hälsar
Robert

PS.Addnature beskriver säcken här : http://addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=MARMOTPOUNDERLONG
DS

Diskutioner på BPL får mig att tro att Pounder är en +10 eller +12 säck. Under 5 grader tror jag skulle vara överlevnad, inte en trevlig natts sömn.

Jag har inte provat sovsäcken i fråga och har ej heller sett den men...
Jag betvivlar starkt att en syntetsovsäck i den viktklassen kan klara en komfortgräns på +5grader.

Min Haglöfs LIM50 som väger ca 580g har en komfortgräns på 14grader och det är ganska rimligt tycker jag.

Det jag dessutom tycker är anmärkningsvärt är att Skövdenatur inte bara anger +5grader utan också en vikt på 453g:
http://www.skovdenatur.nu/index.asp

medan Addnature anger +12grader men en vikt på 610g:
http://addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=MARMOTPOUNDERREG

Det verkar som att Skövdenatur har en avsevärt mycket bättre sovsäck än Addnature. 150g lättare och temperatur på 7 grader lägre.
Något stämmer inte alls här!!!

//Peter

Jag minns inte var jag fick temperaturangivelsen från i min artikel, men det borde varit Marmots hemsida, eftersom det är den informationen jag oftast använder. Så antingen har jag tittat någon annanstans eller så har Marmot ändrat sin angivelse. Men det understryker väl bara svårigheterna med att få information om sovsäckars isoleringsförmåga.

Har själv ingen erfarenhet av säcken, den är för tung och för sval för min smak :)

Jörgen

Tack för era svar!

Lite frustrerande med dessa olika angivelser från olika butiker och tillverkare. Enda säkra sättet att få reda på är väl att testa själv...och då är det ju liksom redan för sent om det inte stämmer. Men jag tar fasta på att ni verkar skeptiska till säckens förmåga att klara +5C iallafall.
Får leta vidare bland lätta och varma säckar...Vill komma en bit under kilot på sovsäckens vikt, vilket skulle vara en stor förbättring/viktminskning eftersom den säck jag hade förra sommaren både var tung och kall:( (ca 1,2 kg och ca +10C). Tänker som sagt också förstärka med sidenlakan, vilket väl borde ge några graders värme till?

Robert

PS PetNOr Skövdenatur anger faktiskt vikten till 623 g, lite mer än Addnature alltså. För tydlighetens skull ska jag säga att det är "Marmot Pounder Long" jag är intresserad av. Den kortare "Reg"-versionen är nog för liten för 183 cm Robert. DS

jag tror detta nämnts i nån tidigare trån, men Pounder väger lika mycket som en Atom och ges samma temperaturangivelser av Marmot. Pounder är syntet, Atom har bästa dunkvaliteten. Det verkar ganska osannolikt att de skulle ha samma komforttemp. Nu tycker jag att Atom funkar bra ner till noll, så kanske är det där den felar. (Borde gå att jämföra med vad t.ex. WM sätter för temp på motsv säck.)

PS PetNOr Skövdenatur anger faktiskt vikten till 623 g, lite mer än Addnature alltså. För tydlighetens skull ska jag säga att det är "Marmot Pounder Long" jag är intresserad av. Den kortare "Reg"-versionen är nog för liten för 183 cm Robert. DS

Det är möjligt att du tittar på en säck som jag inte hittar men på Skövenaturs sida (den jag tittar på), Marmot Pounder Reg anges vikten till 453g.

Men nu tittar jag som sagt på Reg versionen :)

//Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grönställ Marmot Trail wind-hoody Lättpackning 1
Bulgakov Marmot Mica VS Marmot Essence Lättpackning 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg