Jag gick över passet i torsdags (19/8), från Nikkaloukta. Blockterrängen på södra sidan är nog mer problematisk än branten på norra sidan. Stenblocken blir såphala vid fuktig väderlek, och det är fuktigt ofta...
Kartan ljuger inte, lutningen är inte så värst farlig över hela sträckan, men eftersom sluttningen är konvex i 150 höjdmeter blir det andra bullar. Man tar sig upp & ner med hjälp av en serpentinstig på avsatser.
Jag vill påstå att om man vandrat en del orösat, så passet inget speciellt att vara rädd för. Branten som tar en upp från Alisvaggi till Siellavaggi är betydligt tuffare enligt mig, finns många fler exempel i fjällvärlden.
Problemet är nog det att många med bristande kunskaper dras dit p.g.a. ryktet. Jag träffade på några som inte ens kände till namnen på kartan, de skulle ändå gå uppför i regn och rusk.
Så mina erfarenheter kan sammanfattas kort: har man möt liknande branter under orösade turer finns ingen anledning till oro vid god väderlek.
Däremot bör man avstå om erfarenhet saknas. inte för fysikens skull, utan för praktiska erfarenhetens skull, misstag kan bli ödesdigra.
Mvh Hasse