Markpinnar

Köpte dessa markpinnar för 10-15 år och har alltid tycks att de varit toppen. Behöver nu fler men lyckas inte hitta några. Visst Hillebergs är lätta och finna men jag saknar "klacken"/"böjen" högst upp. Varför görs inga markpinnar med den längre? Jag vill absolut sätta pinnen med den öppna delen av 'V' mot tältet och vill då ha ett stopp högst upp om linan skulle glida. Jag antar att man sätter Hilleberg (eller DAC J-stake som det väl egentligen är) åt andra hållet dvs. spettsiga delen av 'V' mot tältet, eller har jag fel? Ytterligare ett + med mina gamla pinnar är tvärsnittet som inte bara är ett enkelt V se bilden vilket gör den väldigt stadig (vikt ~19 gram).

Någon som sett liknande pinnar?

Micke

Bilagor

• markpinne.jpg
    markpinne.jpg
    55.9 KB · Visningar: 969
Tentipis pinnar som medföljer deras enstångs-tältkåtor ser ut så där. Kan greja en bild imorgon.

PS.
Hillebergs Y-pinnar kör jag med på mitt tunneltält. Stenhårda och väldigt lätta. De har en utgröpning på alla tre sidor som hindrar linan från att glida.

PS igen :)
www.tentipi.se/index.php?id=278&L=4

Toppen!

Tusen tack!
Skogsbaronens länk/bild/tips tycks ju vara idenstiska. Stort tack för hjälpen.

/Micke

Rejäla pinnar att komplettera...

Jag köpte en uppsättning "snöpinnar" från Northstar.se, å det var JÄKLIGT bra och prisvärda pinnar, och inte så tunga heller.

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/markpinnar/hamptonwrk-snow-sandstake-420mm.html
(De har kortare och lättare, å längre och tyngre)

Det är så att jag funderar på att ha med mig två som rejäl reserv... för löst underlag...

Deras andra pinnar vilka de medlevererar sina tält (Arctic Alpine Design) är ju bra, men de är svindyra och går hårt åt händerna. Hillebergs pinnar är ju också bra med kanske ett ännu större skämt prismässigt. De jag köpt extra har jag köpt på utförsäljning.

Mina 5 pinnar

Jag köpte en uppsättning "snöpinnar" från Northstar.se, å det var JÄKLIGT bra och prisvärda pinnar, och inte så tunga heller.

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/markpinnar/hamptonwrk-snow-sandstake-420mm.html
(De har kortare och lättare, å längre och tyngre)

Det är så att jag funderar på att ha med mig två som rejäl reserv... för löst underlag...

Deras andra pinnar vilka de medlevererar sina tält (Arctic Alpine Design) är ju bra, men de är svindyra och går hårt åt händerna. Hillebergs pinnar är ju också bra med kanske ett ännu större skämt prismässigt. De jag köpt extra har jag köpt på utförsäljning.

Mina 5 pinnar

Jag använder också de där snöpinnarna från northstar.se. Sen jag blev med kåta är de speciellt guldvärda.
I sand kan man trycka ner dem med kängorna utan att de böjs. Det har hänt att jag klippt mindre tallrötter med dem på en sandig tältplats =) De håller att slå ner med yxan om det krävs, men då blir kanten i toppen naturligtvis något deformerad.
Fungerar naturligtvis mycket bra i snö också.

Sen att de kostar mindre än hälften jämfört med hillebergs är ju ett stort plus. Man får däremot vara beredd att bryna ner kanterna på dem när de är nya. De har bara "maskin-finnish", och kanterna är bitvis läskigt vassa.

Rekommenderas!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jarbring Markpinnar hillebergstält. Bo och sova 7
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg