Markörer: Vildmarksbruk och stadsbruk

Det är väl svårt att inte upptäcka att det ett tag varit mode att se vildmarksmässig ut på stan.

Resultatet är att tillverkare av friluftsutrustning anstränger sig för att få sina produkter att se stureplansmässiga ut, och tillverkare av "civil" utrustning försöker få dom att se vildmarksmässiga ut.

Självklart är varenda deltagare på detta forum fullt kapabel att se skillnad på riktiga grejor(tm) och bländverk, och köper enbart på funktion (verifierat av oberoende testare). Självklart.

Men låt säga att vi skulle tillverka en lathund för våra mindre insatta vänner.
Vad finns det för säkra tecken på att en produkt som ser ut att vara gjord för sjumilaskogen egentligen passar bäst på stan?
Och omvänt. Hur ser man att ens snitsiga urbana grottmansmundering är helt fel, och i själva verket kommer bättre till sin rätt i djupaste muddus?

Ett litet uttag i ryggsäcken att dra hörlurssladden igenom är väl ett tydligt tecken på det förstnämnda. Ett foder fäst med dragkedja i jackan likaså.

Ingen ficka för mobilen och plånboken kanske är ett tecken på det sistnämnda?

(och hur är de med membran?)

Tecken på skenfriluft

Det klassiska tecknet på att en grej är skenfriluft är att den är överlastad.
Extremfallet är ju de byxor som varit inne ett tag, med en miljard benfickor, remmar och blixtlås precis överallt. De ska kännas "army"...

I mer blygsamma fall handlar det till exempel om ryggsäckar med en massa påsydda fickor och skit. Everest var ganska duktiga på sånt för några år sedan.

Men själv tycker jag inte att en ryggsäck med till exempel hörlurshål på något sätt är fel - tvärtom. Det visar att tillverkaren faktiskt fattar bättre än vi friluftssnobbar vad utrustningen EGENTLIGEN används till.

Det FINNS ju faktiskt ibland anledning att köpa grejer som är funktionella i stan...
Så jag tycker att friluftsmodet är ett lyft för funktionalismen i världen.

avslutad210712

Gäst
GustavOh; sa:
Ett litet uttag i ryggsäcken att dra hörlurssladden igenom är väl ett tydligt tecken på det förstnämnda. Ett foder fäst med dragkedja i jackan likaså.

Ingen ficka för mobilen och plånboken kanske är ett tecken på det sistnämnda?

(och hur är de med membran?)

Har två uttag i min rygga för vätskesystemet och där kan man nog dra en hörlurssladd. Innebär att jag blev lurad att köpa en stadsrygga ustället för en skogsrygga. Rätt stor stadsrygga visserligen (100 liter) men ändå....

Har en jacka där jag kan koppla in min fleecetröja med dragkedjor. Lovar att jackan är varmare med fodret kopplat än med det löst hängande. Tyckte det var praktiskt när man bor där det är -40 ibland på vintern men uppenbarligen vart jag lurad där också....

Och när jag går i fjällen vill jag ha med mig både mobil på resan dit och hem och någonstans måste jag ha den under vandring så ett speciellt fack för den är inte fel.....

Och inte ens i fjällen klarar man sig alltid utan plånbok eller pengar i alla fall så det är rätt bra också.....

Fast jag är nog för urban för att veta vilka detaljer som är "fel".

Så visst kommer du att få debatt *L*

Ha!

Nu kom jag på det ultimata skenfriluftstecknet:

Ryggsäckar med isyxefästen!

(Nu blir säkert de kanske fyra personer i hela universum som verkligen sysslar med isklättring sura ;))

Om jag är ute och vandrar så har jag knappast mobilen i en jackficka där den är utsatt för kyla (batteriet!) och lättare blir skadad eller tappas. Jag har min Nokia 5210 hänger i snöre runt halsen innanför understället (fast det beror ju till viss del på att jag använder den som väckarklocka och eftersom jag är döv måste jag ha den så den ligger mot kroppen när jag sover).

avslutad210712

Gäst
Re: Ha!

Nordesjö; sa:

(Nu blir säkert de kanske fyra personer i hela universum som verkligen sysslar med isklättring sura ;))

Är det ett sånt som sitter på min lilla rygga. F*n får nog köpa en isyxa till den. Måste se coolt ut på bussen

Nordesjö; sa:

Genialt! Svårt att överträffa den.

Hehe. Min enda erfarenhet av isklättring är en guidad tur i chamonix.
Självklart fäste jag den hyrda yxan i därför avsett fäste på ryggsäcken. Guiden skrattade och sa "så där gör bara turister", och visade hur han stack isyxan lättåtkomligt under ena axelremmen.

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
Om jag är ute och vandrar så har jag knappast mobilen i en jackficka där den är utsatt för kyla (batteriet!) och lättare blir skadad eller tappas. Jag har min Nokia 5210 hänger i snöre runt halsen innanför understället (fast det beror ju till viss del på att jag använder den som väckarklocka och eftersom jag är döv måste jag ha den så den ligger mot kroppen när jag sover).

Skulle aldrig falla mig in att ha mobilen någon annan stans än invändigt i ryggan nerpackad i en ficka som är gjord för mobil/plånbok. Jag tycker är en smart detalj. Dessutom är jag så lyckligt lottad att jag aldrig behöver väckarklocka så min mobil är oftast avslagen utom på resan till och från fjällen.

Fast ett snöre runt halsen är väl ett typiskt stadsfenomen som inte hör hemma i vildmarken :)

Fickor för mobil och plånbok...

Alltså, så här menade jag:

Ute i vildmarken har du *en* säker förvaringsplats för plånbok, nycklar och telefon.

På stan är både väskan, jackan, tröjan och byxorna utrustade med fickor för plånbok, nycklar, telefon, cd-spelare och kalender.

Nordesjö; sa:

Jag blir inte sur fastän jag sysslar med lite isklättring... men bara för sakens skull så måste jag säga emot ;) Jag använder även fästena på min lilla ryggsäck i vardagslivet till att fästa t ex innebandyklubban, mkt praktiskt...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg